Před jedenácti lety byla Kateřina Francová matka na plný úvazek. Nechtěla ale zakrnět na mateřské dovolené, založily si proto s kolegyní malou PR agenturu. Byznys se začal rozjíždět a časem se agentuře dařilo více, než čekaly. Bylo tedy potřeba dát děti někam do školky.

"Jenže tenkrát ještě nebyla taková nabídka soukromých školek a to, co bylo, bylo katastrofální. Tak jsme to zkusily samy a zafungovalo to," vypráví Francová, dnes již provozovatelka několika mateřinek.

Se školkou to dopadlo podobně jako s PR agenturou. Na trhu se rychle chytla a dětí přibývalo. Klienti byli spokojení a čím dál tím častěji se ptali, co brání vzniku vlastních firemních školek. Otázka Kateřinu Francovou zaujala a začala se problematice věnovat.

Kateřina Francová

Spoluzakladatelka neziskové organizace Jesle, školky, dětské skupiny, provozovatelka soukromých a firemních školek. Je matkou dvou dětí (8 a 11 let). Problematice firemního předškolního vzdělávání se věnuje již desátým rokem. V současné době ukončuje obor předškolní pedagogika na Jihočeské univerzitě. Je členkou společnosti Mensa ČR.

"Zřídily jsme občanské sdružení, protože na trhu byl hrozný nepoměr mezi státními a firemními školkami. Snažily jsme se lobbovat v Senátu i u ministerstva školství za lepší podmínky, aby vůbec firemní školky mohly vznikat. Šly jsme čím dál tím hlouběji a už jsme u toho zůstaly, protože je to práce, která má smysl," vysvětluje.

Jejich úsilí bylo úspěšné a pro firmu již není nemožné školku založit. Paradoxně však podle Francové neexistuje specifický obor či typ společnosti, kde by o vlastní mateřinku stáli víc. Zřizují je velké konglomeráty, které zaměstnávají tisíce lidí, stejně tak jako menší technologické firmy. Potřebují totiž, aby se jejich pracovnice a pracovníci vraceli dříve zpět do běžného provozu. Kdyby byli doma, zakrněli by a ztratili by kontakt s oborem, který se neustále vyvíjí.

Jiný přístup

V organizaci a možnosti čerpání dotací mezi státní a firemní školkou, která je zapsaná v rejstříku, podle Francové výrazné odlišnosti nejsou. "Velký rozdíl ale vidíme v přístupu, protože když už firma založí svoji firemní školku, má za ni jakousi zodpovědnost a dohlíží na to, aby opravdu šlapala. Vzdělávací úroveň ve firemních školkách je obecně vyšší, než je běžné v těch státních. Tím nechci státní školky nijak shazovat. Přiznávám, že vím, že některé jsou skutečně hrozné, ale znám i takové, které jsou výborné," říká a dodává, že obecně je české předškolní vzdělávání jedno z nejkvalitnějších v Evropě.

Jednu z hlavních výhod firemních školek vidí jejich zastánkyně v tom, že si zaměstnavatelé nechávají při zřizování poradit a jen nekopírují běžně zažitý model. "Ve státní školce by na 25 dětí byly dvě paní učitelky. My se dětem chceme opravdu individuálně věnovat, což chápou i naši zřizovatelé. Proto máme nadstandardní počet učitelů," uvádí a doplňuje: "Výhody firemních školek spočívají hlavně v tom, že pokud máme oporu v zaměstnavateli, dá se vybudovat opravdu úžasné předškolní vzdělávací centrum."

Firemní školky ale mají i svá negativa. To hlavní vidí jejich iniciátorka především ve složité administrativě a pevných pravidlech: "Pokud je školka zapsaná v rejstříku, musí garantovat vzdělávání. Na dodržování vzdělávacích norem dohlíží ministerstvo školství a do školek chodí Česká školní inspekce. Kromě toho hygiena a další odbory kontrolují kvalitu na všech zbylých úrovních."

Pokud se předepsané normy dodrží a ředitelka se prokouše řadou tabulek a výkazů, může školka čerpat měsíční dotaci zhruba tři tisíce na dítě. Provozovatelka několika školek Francová sice připouští, že z kontrol pár dní nespí, ve výsledku to ale žádný horor není: "Musím říct, že veškeré státní orgány se k nám chovají vstřícně a kontroly opravdu mají smysl."

Každý šroubek

Z občanského sdružení postupně vznikl provozovatel několika školek − MŠ Školička s.r.o., který má nyní pod sebou čtyři školky. Dvě z nich jsou čistě soukromé. "Když jsme šly do tohohle podnikání, musely jsme nejdřív něco znát a osahat si to, než jsme se mohly pustit do firemních školek," vysvětluje Francová. Pro společnost Cecopra provozují sdílenou firemní školku Nikolajka. Do té mohou chodit dítka zaměstnanců a zaměstnankyň z různých firem sídlících na pražském Andělu.

Téměř hned vedle Nikolajky se nachází také Seznámek, zatím poslední mateřinka z portfolia, kterou MŠ Školička spravuje pro společnost Seznam.cz.

U vzniku Seznámku byla Kateřina Francová od samého začátku. Nejprve přes půl roku hledala tu správnou lokalitu. "Pak jsme našli tenhle objekt, v kterém dříve byly nějaké staré kanceláře, a kompletně ho zrekonstruovali. Chodili jsme tu ještě s helmami na hlavě a s architekty pracovali na rozložení prostoru, takže tady známe každý šroubek," říká s úsměvem ředitelka školky.

Splnit hygienické a provozní normy nebyl paradoxně takový problém, přesto se ale zádrhel objevil. "Nejhorší byla doprava. Ze zákona vyplývá, že na každých 30 dětí ve školce mají být dvě parkovací místa. Přestože jsme uvedené normy splňovali, licitace s odborem dopravy nás zdržela nejmíň o půl roku," líčí Francová.

Hýčkaní rodiče

Spokojenost rodičů si Seznam pravidelně testuje průzkumem. Nejvíce si pochvalují lokalitu. Školka je od sídla firmy vzdálená pouhých 800 metrů. Cesta pěšky zabere pár minut. Oceňují i nízké náklady − měsíčně zaplatí tři tisíce korun, zbytek doplácí Seznam a část nákladů pokryje dotace ministerstva.

Seznámek také nabízí množství volnočasových aktivit. Děti mohou navštěvovat nejrůznější kroužky, jezdí na výlety nebo grilují na zahradě při společných akcích, kterých se účastní i rodiče. Školka se pak obzvlášť soustřeďuje na logopedii. Špatná výslovnost je podle ředitelky Francové obecně jedním z největších dětských problémů. Řečové nešvary se tedy snaží včas podchytit.

A nejsou rodiče příliš zhýčkaní? "Občas mají pocit, že je to jejich školka a můžou do toho víc mluvit. Za zpětnou vazbu jsme ale rádi, i když se jim něco nelíbí − pomáhá nám to k tomu, abychom se dále zlepšovali. Někteří navíc přicházejí se zajímavými nápady, jak se do chodu školky zapojit. Jedna z maminek je cvičitelkou jógy, tak ji občas cvičila i s dětmi," uzavírá s úsměvem ředitelka.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru