Většina domácích outdoorových firem je česká jen svým sídlem. Jejich zboží nevzniká doma, ale v čínských továrnách. Čas od času pak na celnici dorazí kontejner s bundami ušitými někde na předměstí Pekingu, které se pak prodávají jako "české výrobky". Zajeli jsme za třemi firmami, které by to právem považovaly za ostudu. 

Sušický kroj

Když začátkem 90. let Šumavu postihla větrná kalamita, zdejší rodák Zikmund Schwarzkopf st. si kácením polomů vydělal na rozjezd oděvní firmy. Měl na co navazovat − jeho předci v Sušici už v roce 1916 založili úspěšnou obuvnickou fabriku. Dnešní High Point tak sídlí ve vile vrácené v restituci, s dílnami, kde kdysi vznikaly proslavené šumavské boty.

Ředitel firmy Zikmund Schwarzkopf ml. má k "hadrům na ven" vztah od tří let, kdy ho shora zmíněný táta dřevorubec začal brát na skály a pod širák. "Před listopadem 1989 v obchodech nic podobného nebylo, takže jsme si to doma šili sami," vzpomíná. Porevoluční firma vsadila na špičkové materiály BlocVent a Toray, které se vyrábějí v Japonsku. Všechno ostatní je ale místní, od návrhu až po výrobu. Vlajkovou lodí High Pointu je kolekce nazvaná po Radku Jarošovi, který v sušickém outdoorovém oblečení postupně zdolal všech čtrnáct osmitisícovek "Koruny Himálaje". 

Z hlediska marketingu to byl fantastický úspěch. "Jméno Jaroš ale bohužel marketingově končí za Rozvadovem," upozorňuje na malý český trh Schwarzkopf. "Ani s pomocí Radkových skvělých sportovních výkonů nikdy neprodáme milionové série bund, ačkoliv máme lepší poměr cena/výkon než světoví výrobci, šijící v Číně. V zemi s počtem obyvatel jako New York je totiž každý výrobek 'limited edition'."

"Pokud jde o outdoor, jsou Češi výjimečný národ," dodává Schwarzkopf. "Sušice je v tomhle extrém − v našich bundách určených na Everest se tu hromadně chodí do trafiky. Třeba model Mania je něco jako sušický kroj."

Proč Schwarzkopf střih bundy Mania jednoduše nepošle do Číny, kde by mu jich ušili celý kamion, a mnohem levněji? "Při výrobě může nastat spousta problémů, takže u ní chci být od začátku do konce. A navíc by mě to prostě nebavilo. Vývoj nového modelu trvá až dva roky a je krása, když se nám postupně rodí pod rukama. Jakmile přinesu z dílny prototyp, všichni se seběhneme a hodnotíme, co se nám povedlo. Je to rituál! Navazuji na rodinnou tradici a je v tom i národní hrdost. Zaměstnávám české lidi a to je pro mě důležité."

A právě na tohle začínají v poslední době slyšet i zákazníci. Čím dál víc prý chtějí české outdoorové oblečení, podobně jako třeba lokální potraviny. Zaklínadlem trhu ale zůstává cena. "Globální značky pracují s dvojnásobnou marží než my," vysvětluje Schwarzkopf. "Ze zisku jsou pak schopny zaplatit marketing a vydělat si na slevu, na kterou zákazníci slyší. To jsme si dlouho nemohli dovolit. Jak se ale v Číně postupně zdražuje práce, ceny dříve levných outdoorových bund se zvedly. Dnes už se prodávají za obdobu našich cen před pár lety, ale kvalitou se nám nemohou rovnat. To nám dovolilo trochu zdražit a přežít. Kyvadlo se prostě vrací − čím budou v Číně vyšší platy, tím lépe pro nás."

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se