Čechy neopouští chuť utrácet a domácnosti tak zůstávají tahounem české ekonomiky. Maloobchodní tržby se v lednu po očištění od vlivu počtu pracovních dní zvýšily meziročně o 5,8 procenta, bez očištění pak o 4,6 procenta. Oproti prosinci tržby stouply o 1,2 procenta. Informoval o tom v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).

V meziročním vyjádření se jedná o třetí po sobě jdoucí snižující se tempo růstu tržeb maloobchodníků. "Přesto se dnes jedná o lepší výsledek, než s jakým počítaly trhy. Pokud bychom do maloobchodních tržeb započítali i tržby za prodej pohonných hmot, pak by celkové číslo vzrostlo na 6,1 procenta," říká Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

Hlavními důvody pokračující chuti Čechů nakupovat je podle analytiků vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná zlepšující se finanční situací domácností, nízkou inflací, klesající nezaměstnaností a pozitivními vyhlídkami ekonomiky.

K růstu prodejů v mnoha jiných kategoriích přispívá podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška i pokles cen.

"Největší rozdíl proti prosinci je patrný u pohonných hmot, kterých spotřebitelé nakoupili meziročně o 6 procent víc, ale zaplatili za ně o 7,5 procenta méně," upozorňuje Sobíšek. 

"Maloobchodní tržby úzce souvisí s nezaměstnaností a kupní silou. Při tak nízké nezaměstnanosti, se kterou se může pochlubit nyní domácí ekonomika, silný růst maloobchodních tržeb není až tak velkým překvapením. Počítáme, že slušné tempo tržeb si maloobchodníci udrží i v dalších měsících," dodává Volf.

"Poslední data znovu potvrzují, že česká ekonomika v současné době rozhodně netrpí nedostatečnou či zadržovanou poptávkou. Předpokládáme, že trend rostoucích nákupů se udrží i v dalších měsících roku. Spotřeba se fakticky stane hlavním motorem celé ekonomiky a na pozici lídra tak vystřídá investice," doplňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

E-shopy dál rostou

I nadále roste zájem spotřebitelů o elektroniku a vybavení domácností. Dál také platí, že největší nárůsty zaznamenávají internetové obchody. Podle statistiků vzrostl prodej přes internet nebo zásilkové služby o 15,4 procenta.

"Tyto dva trendy jsou už v posledních letech stálicemi a nic se na nich nejspíše ani letos nezmění. Internet dlouhodobě doplňuje či nahrazuje klasické kamenné obchody a je tak dlouhodobě nejrychlejším segmentem celého maloobchodu," vysvětluje Dufek.

Prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci ve specializovaných prodejnách se zvýšil o 14,9 procenta, což bylo nejvíce od října 2008. Rostly také tržby za oděvy a obuv (o 7,3 procenta), za výrobky pro domácnost (o 3,2 procenta) a za počítačová a komunikační zařízení (o 0,9 procenta).

Tržby maloobchodníků s potravinami se zvýšily v nespecializovaných prodejnách o 3,5 procenta a ve specializovaných o 0,3 procenta.

Naopak nižší zájem projevili spotřebitelé o nákupy farmaceutického a zdravotnického zboží (o 3,6 procenta).