Z vily v pražských Střešovicích přestěhoval Michal Mánek svou progresivní galerii SVIT. V bývalé telefonní ústředně na Vinohradech galerista ovládl velkorysý prostor jednoho podlaží. Strohá budova z padesátých let se nenápadně schovává za dominantní hmotou vinohradského Národního domu. "Těším se, že toto místo díky svým proporcím a poloze rozšíří moje možnosti," říká.

Mánek éru nové galerie zahájil výstavou nazvanou Předkrm a šedesátníka Jana Mertu na ní představuje trochu jinak. Jeden z nejpozoruhodnějších malířů své generace vystavuje na své poměry nezvykle malé formáty obrazů z poslední doby.

Malby působí jednoduše, i tak ale přesvědčivě vycházejí ze stejné hloubky a soustředěnosti, na jaké je Mertovo publikum zvyklé.

Název výstavě dal jímavý portrét růžového vepře, který skenuje diváka upřeným, inteligentním pohledem. Merta také vystavuje do sebe uzavřeného Husitu, minimalistická plátna jako Školní zátiší nebo Místo pro exponát, ale také snové, duchovní Baroko s hlubokým průzorem ve vrstvách oblak.

Obraz Neklidný polštář je pro Mertu, který dokáže svým vnitřním pocitem proměnit jakýkoli předmět v silně působící znak, typický.

Jan Merta prozrazuje, že obrazy na menších plátnech ho "donutily přestat se bát až dětské jednoduchosti a různé míry jímavosti". Nedovolily mu ale slevit z nároků na přesnost.

Podle Michala Mánka je první Mertova prezentace v galerii SVIT "předkrmem" k malířově velké výstavě, plánované na listopad do Městské knihovny v Praze. S Mertou, který teď opět pracuje na velkých formátech, s nimiž se představí právě na podzim, se Mánek zná od devadesátých let. Tehdy byl Merta kmenovým autorem legendární pražské Galerie MXM.

V poslední době Mánka pohltila příprava nového galerijního prostoru, ale už plánuje, že v blízké době v něm vystaví tři mladé malíře: Tomáše Absolona, který je žákem Jiřího Petrboka, a Ondřeje Petrlíka a Davida Krňanského z ateliéru Vladimíra Skrepla na pražské AVU. Letos na podzim chce také Mánek už potřetí prezentovat SVIT na veletrhu současného umění Artissima v italském Torinu.