Ve druhém letošním čtvrtletí poklesly globální prodeje tiskových zařízení meziročně o 5,9 % na 24,1 milionu kusů. Tržby dodavatelů se podle informací společnosti IDC rovněž snížily, a sice o 3,4 % na 13,2 miliardy dolarů. I přes nepříznivý vývoj analytici zaznamenali několik známek oživení trhu. V hospodářsky vyspělých regionech světa, konkrétně v Severní Americe a západní Evropě, poptávka mírně vzrostla. Zájem měli zákazníci především o výkonná zařízení vyšších tříd a o inkoustové tiskárny.

"V období před krizí a během krize se společnosti orientovaly spíše na nutnou obměnu stávajících zařízení, aby nemusely zbytečně investovat prostředky," říká Lucie Pertile, ředitelka přímého prodeje ze společnosti Janus.

Trh tiskových zařízení ve střední a východní Evropě zažil podle analytiků společnosti IDC letos své nejhorší první pololetí. Při detailnějším pohledu však situace není v regionu zcela jednoznačná. Analytici hovoří o dvou trzích, jeden se potýká s výrazným poklesem poptávky, druhý pozitivně reaguje na hospodářské oživení. Tím výkonnějším je střední Evropa, problematickým východní část (zejména pak Rusko). Změny v regionu zaznamenávají i samotní prodejci. Podle slov Radka Cinádra, manažera pro řízené tiskové služby ve společnosti Oki, směrem na východ roste cenová citlivost. Situaci na českém trhu pokládá za srovnatelnou se západní Evropou.

Celkem zákazníci v regionu střední a východní Evropy za prvních šest měsíců odebrali 2,15 milionu tiskových zařízení v celkové hodnotě 580 milionů dolarů. Letošní výsledky představují 26% meziroční pokles v kusovém vyjádření a 30% ve finančním. Uvedené hodnoty nedosahují ani polovinu obratu segmentu z prvního pololetí roku 2008. Tehdy výrobci v regionu prodali 5,6 milionu zařízení za 1,449 miliardy dolarů.

Ve střední Evropě prodeje rostly, v některých případech i dvouciferně. Česká republika si v kusovém vyjádření připsala meziroční 36% navýšení, Maďarsko 12% a Polsko 5%. Analytici dodávají, že růst podpořil znovuobjevený zájem o inkoustová multifunkční zařízení. "Zákazníci chtějí multifunkční zařízení nejen pro běžný tisk a profesionální kopírování a skenování, ale i pro další správu dokumentů, aby práci s nimi a jejich správu zefektivnili," dodává Radek Cinádr ze společnosti Oki.

Pro zajímavost dodejme, že v Rusku za první letošní pololetí propadly kusové prodeje meziročně téměř o polovinu a o 60 % v hodnotě. Jediným prodejcem, který vykázal růst prodejů, byla firma Kyocera. Podle Ilony Stankeové, ředitelky výzkumu ve společnosti IDC CEMA, japonská firma fixovala ceny v rublech, čímž se pro zákazníky a prodejní kanály stalo její chování předvídatelné. Pro nejbližší budoucnost analytici předvídají stabilní vývoj ve střední Evropě a další propad prodejů ve východní části.

 

Reinkarnace inkoustu v podnicích?

Celkový odbyt tiskových zařízení pro domácnosti a kanceláře ve střední a východní Evropě vloni meziročně poklesl o 12 %. Více než dvouciferné snížení dodávek zaznamenali analytici společnosti IDC u inkoustové i laserové/LED technologie. V rámci regionu šlo již o čtvrtý rok ve znamená poklesu v segmentu tiskových zařízení. Poptávka poklesla zejména na Ukrajině a v Rusku.

Ne všechny produktové kategorie se potýkají s nižší poptávkou. Silný dvouciferný růst si v podnikovém sektoru střední a východní Evropy připsaly laserové multifunkce střední třídy a inkoustová zařízení kategorie byznys. Dařilo se i strojům, které umožňují tisk z mobilních přístrojů a z cloudových služeb, včetně skenování. Platí to i v případě podnikových inkoustových zařízení, v jejichž případě 90 % prodaných kusů podporovalo bezdrátové připojení Wi-Fi.

Již několik let se výrobci inkoustových tiskáren snaží omezit svou historicky silnou závislost na poptávce domácností. Vývoj prodejů jim dává za pravdu. "V roce 2014 převýšily poprvé prodeje laserových zařízení na českém trhu v kusovém vyjádření prodeje inkoustových zařízení. Pokračování tohoto vývoje očekáváme také v dalších letech," říká Zuzana Babická, analytička IDC CEMA, a dodává: "Dojde především k poklesu inkoustových tiskáren a multifunkcí umisťovaných v domácnostech a menších kancelářích." Tržní kategorie podnikových inkoustových zařízení se podle jejích slov bude rozvíjet a rozšiřovat.

Podnikoví zákazníci, konkrétně malé a střední firmy, se inkoustové technologii údajně nebrání. Výrobci jim také jsou schopni nabídnout stroje s nízkými náklady na tisk.

"Výrobci tiskáren teď sice s inkoustem cílí i na kancelářská prostředí, ale stále jde jen o doprovodnou technologii," říká Lucie Pertile a dodává: "Pro velkoobjemové tisky je inkoustová technologie nevhodná a nemá v tomto segmentu ani své zastoupení."

Výrobci rovněž uvedli na trh specifické programy pro pořizování spotřebního materiálu. Chtějí jimi na jedné straně motivovat podnikové zákazníky k volbě inkoustové technologie, na druhé se snaží omezit konkurenci alternativních producentů inkoustů a tonerů. S rostoucím zastoupením inkoustové technologie se rozšiřuje také nabídka služeb, jež dříve doprovázela výhradně laserová nebo LED zařízení. Konkrétně jde o kontrakty řízených tiskových služeb neboli MPS.

Jak poznamenávají analytici společnosti IDC, inkoustová zařízení pro podnikový sektor konkurují zejména základním modelům laserových a LED tiskáren a multifunkcí. Zdatně soupeří především s levnějšími barevnými stroji, které nezřídka překonávají nákladovými relacemi, rychlostí i kvalitou tisku. Cinádr ze společnosti Oki upozorňuje na jeden rozpor z praxe: "Podle zákazníků vykazují inkoustové tiskárny horší reálné parametry, než jaké deklarují jejich výrobci. Týká se to například rychlosti tisku."

Levnější inkoustový tisk vede k poměrně zajímavému paradoxu. Analytici zaznamenávají pokles kusových dodávek inkoustových zásobníků (o 10 % v roce 2014; CEE) a současně nárůst průměrného měsíčního počtu potištěných stránek (85 stran v roce 2014 v CEE, bez zohlednění sektoru). Podniky do svých strojů nakupují většinou vysokokapacitní zásobníky, zatímco prodeje spotřebního materiálu domácnostem klesají. Nutno podotknout, že průměrný měsíční objem tisku činí v případě základních barevných laserových tiskáren 430 stran měsíčně. Výsledky inkoustového tisku ovšem ovlivňují málo vytížené stroje v domácnostech.

Inkoustová technologie má podle analytiků v podnikovém prostředí naději na další rozšíření. Hrozbu pro laserová a LED zařízení však mohou představovat pouze v určitých segmentech. Producenti inkoustových strojů se vždy věnují i vývoji a výrobě laserových zařízení. Zákazníkům proto musí nabídnout jejich jasné rozlišení.

"Také výrobci, kteří se specializují pouze na laserová zařízení, oblast inkoustového tisku bedlivě sledují. Neočekáváme však, že by se v krátkodobém horizontu vývoj obrátil ve prospěch inkoustových zařízení. Důvodem jsou zažité představy velké části uživatelů, že inkoustová technologie není do kanceláře vhodná," komentuje rozvoj inkoustového tisku v podnicích Zuzana Babická.

 

Tisk a mobilní zařízení

Mobilní zařízení se veleúspěšně šíří podnikovým prostředím a o jejich přínosech pro produktivitu zaměstnanců pochybuje jen málokdo. Na druhou stranu je třeba upozornit na skutečnost, že většinu benefitů ve výzkumech uvádějí a hodnotí sami uživatelé. Jeden takový z dílny analytiků z IDC upozornil na problémy mobilních zařízení a podpory tisku.

Pro čtení dokumentů upřednostňují podnikoví uživatelé obrazovku osobního počítače. Pokud ale mají k dispozici pouze mobilní zařízení, raději si obsah vytisknou na papír. Více než třetina podnikových uživatelů chytrých mobilních telefonů a tabletů ve firemním prostředí nemůže ze svých přístrojů tisknout, ačkoli by o tuto možnost stáli.

Aktuálně zaměstnanci odesílají na tiskárny z mobilních zařízení zhruba pětinu své tiskové produkce. Zbývajících 80 procent připadá na tisk z osobních počítačů. Hodnoty se samozřejmě vztahují pouze na uživatele mobilních zařízení s možností tisku. Ti jsou podle výsledků výzkumu IDC rovněž mnohem aktivnější při skenování dokumentů nebo jejich digitalizaci s pomocí telefonů a tabletů.



Článek byl publikován v ICT revue.