Britský herec Eddie Redmayne nedávno překvapil, když se objevil s klasickým tlačítkovým mobilem místo svého smartphonu. "Je to reakce na to, jak jsem byl celé hodiny přilepený na iPhonu," vysvětlil pro list Financial Times čtyřiatřicetiletý Redmayne, který si zahrál například v jednom z posledních filmových zpracování Bídníků či romanci Dánská dívka.

Přidal se tak do skupiny "digitálně unavených" lidí, která už nechce být neustále on-line. I proto ani na Západě nejsou "hloupé" telefony zdaleka minulostí.

Sheldon Yellen, ředitel úspěšné americké firmy Belfor, specializující se na odstranění škod po přírodních katastrofách, na svém blogu shrnul základní důvody, proč se smartphonu vzdal on: "Neodpovídám na e-maily hned, nevím okamžitě o všech novinkách a nezasahuji do všech diskusí na Facebooku. Ale mám čas na svou práci. Se smartphonem se nesoustředím, ztrácím efektivitu," dodal.

Podle jeho odhadů přichází zaměstnavatelé v USA v přepočtu o téměř půl bilionu korun (28 bilionů dolarů) každý rok jen proto, že jejich zaměstnanci neustále kontrolují své smartphony a facebookové účty.

Někteří prodejci chytrých telefonů jako Sony nebo LG už na tento trend zareagovali a vracejí do prodeje staré modely. Velmi silné jsou v této kategorii přístrojů i Samsung a Nokia, která je nyní součástí amerického gigantu Microsoft.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Smartphony ale mobilnímu světu vévodí. Loni se jich podle analytické společnosti Strategy Analytics prodalo na celém světě 1,44 miliardy. Přibližně osm z každých deseti prodaných mobilů je "chytrých" a tento poměr se každoročně zvyšuje v jejich prospěch. Ve vyspělých státech se dnes klasických mobilních telefonů bez operačního systému prodává v řádu několika jednotek procent. V rozvojových státech, jakým je třeba Indie, ale mají stále navrch.

V Česku tvoří necelou desetinu prodejů. Tisková mluvčí e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková rozhodně neočekává, že by měly vymizet. Kupují je nejvíce lidé pracující venku nebo senioři.

Své zákazníky mají díky výdrži a odolnosti i mezi příznivci outdoorových aktivit. Těm se například při dlouhém pobytu v horách určitě hodí, že bez dobití vydrží několikanásobně déle než energeticky náročné smartphony. Například Nokia 515 vydrží na jedno nabití až 38 dní v pohotovostním režimu.

Nespornou výhodou je i soukromí − přes chytrý telefon lidé o sobě poskytují mnohem více citlivých informací. "Klasické mobily obsahují mnohem méně osobních informací a je u nich nižší riziko zneužití dat než u smartphonů," zdůraznil Ali Pardiwala, komentátor portálu gadgets.ndtv.

Stále častěji ale jde i o otázku životního stylu. Podle Financial Times roste například počet lidí, kteří přes den používají drahé smartphony, které mění za malé klasické telefony, když jdou večer za zábavou. Jsou levné, nepotřebují často nabíjet a tolik nevadí, pokud se ztratí.

Na vlně zájmu o telefony, které mají jen základní funkce a nejsou napojeny na internet, se chce svézt i firma Light Phone. Její přístroj velikosti kreditní karty vyvinul brooklynský umělec a bývalý "skejťák" Joe Hollier poté, co jej začalo neustálé připojení k síti unavovat. Funguje vlastně jako doplněk ke smartphonu. Sám dokáže pouze telefonovat a přijímat hovory a podrží v paměti pouhých deset nejnutnějších kontaktů.

Extrémem, kuriozitou satiricky namířenou proti těm, kteří na iPhonech marní příliš mnoho svého času, je pak NoPhone Zero. Podle slov jeho tvůrců je to nejpokročilejší technologie a dává lidem to, co chtějí − život v přímém kontaktu s ostatními. Tento kousek plastu ve tvaru smartphonu lze koupit za pět dolarů.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru