Firmy mají právo kontrolovat své zaměstnance, aby zjistily, zda náhodou nedělají něco nekalého, nezahálejí nebo nezneužívají pracovního času a prostředků k soukromým účelům. V zásadě jde o pochopitelné požadavky, podpořené mnoha soudními verdikty.

Poslední rozsudek Evropského soudu pro lidská práva potvrdil, že pokud zaměstnavatel seznámí pracovníky s pravidly využívání firemních prostředků včetně způsobu jejich monitorování a zaměstnanec pravidla poruší, soud by neměl zpochybňovat právo firmy šmírovat vlastní lidi.

Monitoring pracovní nečinnosti

V České republice 60 až 70 procent firem přiznává, že sleduje aktivity zaměstnanců na počítačích a chytrých telefonech. Podle kontrol (ne)činnosti prý v Česku zaměstnanci obrali své chlebodárce brouzdáním po internetu o 92 minut pracovního času denně, což za měsíc dělá čtyři dny proflákané jen tak.

Otázkou je, co přesně si korporace slibují od sledování zaměstnanců, i když ti svou nečinností nemohou způsobit žádnou škodu. Naopak je spousta profesí, jejichž vykonávání škody napáchá.

Požadavek, že namísto naprosto bezuzdného flákání a nekontrolovaného brouzdání po internetu by se měl zaměstnanec věnovat pracovním věcem, lze pochopit. Problematičtější je nařízení zaměstnavatele, aby se podřízený povinně věnoval věcem, které s jeho prací přímo nesouvisejí.

A protože díky rozvoji moderní techniky jen málo těch, kteří vykonávají kancelářské profese, může skutečně trávit prací celých osm hodin denně, vzniklo pro tyto účely oddělení HR, jež zaměstnance dokáže dokonale vytížit.

Nejoblíbenější jsou elektronické dotazníky a zprávy o činnosti, které zaměstnanec v dostatečně korporátně vyspělé firmě vyplňuje i několikrát denně.

Oblíbený je například průzkum spokojenosti zaměstnance s tím, co dělá. A také, jak je šťastný ve firmě, která za pomoci mnoha podrobných a propracovaných otázek vykazuje starost a péči o své lidi.

Častý je i dotazník, jenž má mezi firmou a zaměstnancem navodit přátelskou atmosféru. Jeho součástí bývá i sonda do spokojenosti s místním automatem na kávu či na jídlo. Nikdo ovšem nepředpokládá, že odpověď bude negativní. Je nepředstavitelné, aby zaměstnanec napsal, co si o poživatinách, jež jsou naprosto nestravitelné v jakémkoliv okamžiku existence, myslí. Totéž platí i pro dotazy týkající se automatu, který vydává nápoj, jenž má s kávou společný pouze název.

V korporátním světě nesmí chybět ani pravidelný průzkum kvality managementu. Každý, kdo takový anonymní dotazník vyplnil po pravdě, velmi záhy zjistil, že anonymita se v korporaci nenosí. Ohrožuje totiž společného týmového ducha, jenž touží po vyplňování dotazníků.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru