Firmy mají právo kontrolovat své zaměstnance, aby zjistily, zda náhodou nedělají něco nekalého, nezahálejí nebo nezneužívají pracovního času a prostředků k soukromým účelům. V zásadě jde o pochopitelné požadavky, podpořené mnoha soudními verdikty.

Poslední rozsudek Evropského soudu pro lidská práva potvrdil, že pokud zaměstnavatel seznámí pracovníky s pravidly využívání firemních prostředků včetně způsobu jejich monitorování a zaměstnanec pravidla poruší, soud by neměl zpochybňovat právo firmy šmírovat vlastní lidi.

Monitoring pracovní nečinnosti

V České republice 60 až 70 procent firem přiznává, že sleduje aktivity zaměstnanců na počítačích a chytrých telefonech. Podle kontrol (ne)činnosti prý v Česku zaměstnanci obrali své chlebodárce brouzdáním po internetu o 92 minut pracovního času denně, což za měsíc dělá čtyři dny proflákané jen tak.

Otázkou je, co přesně si korporace slibují od sledování zaměstnanců, i když ti svou nečinností nemohou způsobit žádnou škodu. Naopak je spousta profesí, jejichž vykonávání škody napáchá.

Požadavek, že namísto naprosto bezuzdného flákání a nekontrolovaného brouzdání po internetu by se měl zaměstnanec věnovat pracovním věcem, lze pochopit. Problematičtější je nařízení zaměstnavatele, aby se podřízený povinně věnoval věcem, které s jeho prací přímo nesouvisejí.

A protože díky rozvoji moderní techniky jen málo těch, kteří vykonávají kancelářské profese, může skutečně trávit prací celých osm hodin denně, vzniklo pro tyto účely oddělení HR, jež zaměstnance dokáže dokonale vytížit.

Nejoblíbenější jsou elektronické dotazníky a zprávy o činnosti, které zaměstnanec v dostatečně korporátně vyspělé firmě vyplňuje i několikrát denně.

Oblíbený je například průzkum spokojenosti zaměstnance s tím, co dělá. A také, jak je šťastný ve firmě, která za pomoci mnoha podrobných a propracovaných otázek vykazuje starost a péči o své lidi.

Častý je i dotazník, jenž má mezi firmou a zaměstnancem navodit přátelskou atmosféru. Jeho součástí bývá i sonda do spokojenosti s místním automatem na kávu či na jídlo. Nikdo ovšem nepředpokládá, že odpověď bude negativní. Je nepředstavitelné, aby zaměstnanec napsal, co si o poživatinách, jež jsou naprosto nestravitelné v jakémkoliv okamžiku existence, myslí. Totéž platí i pro dotazy týkající se automatu, který vydává nápoj, jenž má s kávou společný pouze název.

V korporátním světě nesmí chybět ani pravidelný průzkum kvality managementu. Každý, kdo takový anonymní dotazník vyplnil po pravdě, velmi záhy zjistil, že anonymita se v korporaci nenosí. Ohrožuje totiž společného týmového ducha, jenž touží po vyplňování dotazníků.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru