Nejdřív nám pomáhaly vůbec něco najít. Pak s obtížemi, i když stále menšími, hledaly to, co jsme najít potřebovali. A dnes přemýšlejí, jak najít, co ani sami ještě nevíme, že hledáme. Vítejte ve složitém, rychle se měnícím světě webových vyhledávačů.

Firmy provozující vyhledávače byly a do značné míry stále jsou, s nadsázkou řečeno, cosi jako "majitelé klíčů" od webu. V 90. letech šlo o Yahoo, teď už více než dekádu vede Google. To v globálním měřítku. Lokálně v Česku se celou tu dobu daří Seznamu, který jako jedna z mála firem na světě vzdoruje globálním hráčům.

Otázka zní, jak to bude trvat dlouho. "Jsou témata, o kterých se hrozně dlouho mluví, ale reálně se nic moc neděje. Až do sebe najednou začnou různé věci zapadat. Což je asi právě teď případ vyhledávání," říká Petr Král, produktový ředitel Seznamu. To on má na starosti, aby česká firma v tomto ohledu nezaspala dobu.

V Seznamu pracuje šest let a vede oddělení, kde pracují všichni, kteří mají něco společného s vývojem produktů. Od designérů přes vývojáře až po produktové návrháře. Celkem je to asi 500 lidí. "Dostal jsem se k tomu tak, že jsem od začátku říkal, co všechno děláme špatně. Až šéfové jednoho dne prohlásili, že když jsem tak chytrej, ať to vymyslím jinak," říká.

Seznam už dávno není "vyhledávač". Nebo pouze vyhledávač. Podle některých je firmou technologickou, dle jiných spíš mediální. Koneckonců provozuje zpravodajský server a spoluvlastní papírový deník. Ale vyhledávání je stále tím, co si v souvislosti s touto firmou lidé nejčastěji vybaví.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se