Skandál kolem vypouštění nadměrného množství emisí oxidů dusíku u nových aut si minulý týden připsal hned několik dalších kapitol.

Mercedes-Benz čelí v USA žalobě, podle níž jeho naftové motory s technologií BlueTEC vypouštějí při silničních testech v průměru 19krát více emisí oxidu dusíku, než povolují americké limity. V extrémních případech dokonce 66krát více. Ve zkušebně vozy limity splňují.

Německý automobilový koncern Daimler, který vozy Mercedes-Benz vyrábí, žalobu označil za nepodloženou, popírá manipulaci s emisními údaji a hodlá se bránit. Akcie firmy v pátek na německé burze ztrácely až tři procenta.

19krát

více emisí dusíku, než povolují americké limity, podle žaloby v průměru vypouštějí naftové motory s technologií BlueTEC automobilů Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz propaguje své motory BlueTEC jako nejvyspělejší a nejčistší turbodiesely na světě a označuje je nálepkou Clean Diesel (čistý diesel). Auta s těmito pohonnými jednotkami se prodávají i v České republice.

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe pro změnu zjistila, že 11násobek až 22násobek evropských limitů oxidu dusíku překračuje kompaktní vůz kategorie SUV Fiat 500X. Poloterénní italský automobil sice neměl s limity problém se studeným motorem a ve válcové zkušebně, ale po zahřátí a na běžné silnici fungoval zcela jinak.

Již dříve tato německá společnost nachytala při podobných měřeních auta Opel Zafira, Renault Espace nebo Mercedes třídy C.

Automobilky uznávají, že jejich vozy vypouštějí více škodlivin, pokud jsou testovány v podmínkách blízkých reálnému provozu. Na tom není nic protizákonného − závazné jsou hodnoty z normovaných testů, které výrobci osobních vozidel splňují. Odmítají, že by jednali nelegálně.

Fiat je připraven motory svých aut upravit tak, aby se emise v reálném provozu snížily. Firma se k tomu chystá v rámci preventivní akce v dubnu.

Fiat 500X patří v Česku mezi poměrně oblíbené modely. V lednu 2016 se jich v Česku nově zaregistrovalo 52, což znamená 21. místo mezi 65 evidovanými modely z kategorie SUV a terénních aut. Většina z nich − 35 kusů − se prodala s naftovým motorem.

Klid od aféry Dieselgate nemají ani u Volkswagenu, kde loni v září emisní kauza začala. Jihokorejské úřady v pátek provedly razii v soulských kancelářích pobočky VW a její luxusní divize Audi. Zásah proběhl i v kancelářích a v domě nejmenovaného vysoce postaveného činitele společnosti. Korejci zajistili e-mailovou komunikaci s ústředím a dokumenty o certifikaci vozidel a potvrzení emisí.

Jihokorejské ministerstvo životního prostředí zažalovalo v lednu tamní odnož značek Volkswagen/Audi a dva firemní představitele kvůli tomu, že jejich vozidla údajně nesplňovala zákonné emisní normy. Pokud budou shledáni vinnými, hrozí jim až sedm let vězení a pokuta v přepočtu téměř dva miliony korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru