Němečtí vyšetřovatelé se domnívají, že příčinou železničního neštěstí u bavorského Bad Aiblingu z minulého úterý byla chyba výpravčího. Bylo proti němu zahájeno vyšetřování.

Oznámil to v úterý podle agentury DPA vrchní státní zástupce Wolfgang Giese. Čelní srážka regionálních vlaků soukromého dopravce asi 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova si vyžádala 11 obětí na životech a více než 80 zraněných.

Devětatřicetiletý výpravčí, který měl několikaletou profesní zkušenost, podle Gieseho zpočátku odmítal vypovídat, ale mezitím se k okolnostem neštěstí podrobně vyjádřil. Další podrobnosti k vyšetřování ale zástupci příslušných orgánů na úterní tiskové konferenci v Bad Aiblingu nesdělili.

"Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo," konstatoval Giese. Vyslechnuto bylo dosud 71 pasažérů z havarovaného vlaku, včetně 19 vážně zraněných.

Výpravčí je podezřelý ze zabití z nedbalosti, ublížení na těle a nebezpečného zásahu do železničního provozu, řekl Giese. "Momentálně tu máme strašlivé selhání jednotlivce," doplnil ho další žalobce Jürgen Branz.

Ve vyšetřovací vazbě obviněný není; po dohodě s obhájci byl převezen na bezpečné místo. "Není třeba se domnívat, že tu je důvod k vazbě," řekl Giese. Vysvětlil to tím, že šlo o čin z nedbalosti, nikoli o úmyslný čin. Muži tak hrozí až pětileté vězení.

Technickou závadu jako příčinu nehody už vyšetřovatelé vylučují. Nyní podle nich musí být ještě objasněno, kdo a kdy ještě mohl neštěstí zabránit. Výpravčí podle Branze ještě vyslal nouzový signál, jakmile si uvědomil svou chybu. "Ale vyšel do prázdna," podotkl státní zástupce.

Nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let se stalo minulé úterý ráno na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo.

Německá média spekulovala o tom, že výpravčí vypnul zabezpečovací systém, který automaticky zastaví vlak, pokud vyjíždí ze stanice na červenou, protože chtěl umožnit průjezd zpožděného vlaku.

Obnova silně poškozené tratě v místě nehody stále pokračuje. Na úseku dlouhém až 120 metrů musí být částečně položeny nové koleje a pražce. Zatím není jasné, kdy bude trať opět zprovozněna.