Malostranské náměstí bez aut je snem mnoha lidí, kteří bydlí v historické části Prahy nebo se v ní rádi procházejí. Tento sen trvá už mnoho let.

Nyní to díky podpoře pražského magistrátu vypadá, že by se mohl v dohledné době i splnit. Náměstí má ale mocné "sousedy", kterými jsou poslanci, obývající okolní parlamentní budovy. Malostranské náměstí využívají jako parkoviště pro svá auta a nedovedou si představit, že by to mělo být jinak.

"My toto parkoviště prostě potřebujeme," říká poslanec ČSSD a předseda bezpečnostního výboru Roman Váňa. Jinou variantu, včetně využití hromadné dopravy, rovnou odmítá. Vyzdvihuje naopak estetickou hodnotu parkoviště. "S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné. Bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské," míní Váňa.

Pro poslance je to ale ideální místo hlavně z praktického hlediska. Po zaparkování to mají do svých parlamentních budov doslova jen několik kroků. Jejich největší starostí je, aby se nenechali předběhnout svými kolegy, protože sněmovna má denně zablokovaných třicet míst − přibližně polovinu kapacity parkoviště.

Mezi všudypřítomnými auty ale musí kličkovat také turisté. Místo samozřejmě figuruje ve všech cestovatelských průvodcích, protíná je Královská cesta, atraktivní trasa od Staroměstského náměstí až po Pražský hrad.

Architekti s auty nepočítají

Je ale docela možné, že parkoviště zmizí, protože pražský magistrát i Praha 1 podporují ideový návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského, kteří vyhráli urbanisticko-architektonickou soutěž magistrátu na přeměnu náměstí s tím, že auta tady nebudou.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Je to významný veřejný prostor a není důvod, aby v této části parkovala auta, degraduje to prostor celého náměstí, které patří k nejvýznamnějším v Praze," říká Matěj Stropnický, který v době, kdy byl donedávna náměstkem pražské primátorky, prosazoval přeměnu náměstí na klidovou zónu. Na jeho návrh uložili radní Prahy Institutu plánování a rozvoje hlavního města, aby s autory vítězného návrhu vše dopracoval do podoby projektu − což právě nyní běží.

Poslanci však plánu nefandí. "Nikdy nevíme, kdy přesně skončíme, často pracujeme do noci, navíc je lepší parkovat takto blízko práce, protože nesedíme jen ve sněmovně, ale pohybujeme se na mnoha místech," přidává argumenty Váňa.

Parkoviště je i pod zemí

Počínání poslanců může vzbudit údiv nejen proto, že si nepřejí v těchto místech pěší zónu, ale také z toho důvodu, že na jejich naléhání byly v minulosti vybudovány parlamentní podzemní garáže. A to přímo v areálu parlamentních budov. Proč neparkují tam?

Kancléř Poslanecké sněmovny Petr Kynštetr potvrzuje, že poslanci v podzemí mohou parkovat, ale podle něj je těchto míst málo a nestačí zdaleka všem poslancům. "V podzemí parkují služební auta a také auta těch poslanců, kteří přijedou například na začátku týdne a potom tady zůstávají na schůze nebo výbory. Pro další auta potřebujeme Malostranské náměstí," míní kancléř.

Následující měsíce ukážou, jak velkou moc poslanci mají a zda nakonec pěší zóně na historické trase zabrání, či nikoli.

Faktem je, že o vystěhování aut se zatím hlavně mluví. "Naši občané si určitě takové zklidnění těchto míst přejí. Malostraňáci jsou pověstní tím, že se rádi scházejí, a bylo by výborné, kdyby tento prostor sloužil lidem," sdělila mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Související