Od června 2012 píše Tereza Salte blog TerezaInOslo s mottem "Žij svůj sen!". Její životní příběh skutečně splněný sen připomíná. Jako malá holka viděla na gymnastických závodech tým z Dánska a od té doby už z hlavy nevyhnala: "Chci na sever!" Na mistrovství Evropy pak potkala norského trenéra, zamilovali se do sebe a přestěhovali se do Osla. Tam Tereza začala psát blog o objevování nové země. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Dvakrát se stala tuzemskou blogerkou roku.

V severní Evropě je ale blogování trochu něco jiného. Blogeři a blogerky všude po světě popisují své zkušenosti s různými produkty, doporučují své oblíbené kavárny a restaurace. Jestli bloger spolupracuje s nějakou firmou a příspěvek je reklamní, však čtenář málokdy pozná, reklama nebývá označená. Za to na severu hrozí vysoké penále. "Je to klamání čtenáře. Když koukáte na televizi, také máte reklamu označenou, ale v českém blogovém světě se tohle zatím neprofesionalizovalo," říká Salte. Proto se, nyní už s manželem, rozhodli vrátit zpět do Česka a rozjet byznys, který se to snaží změnit. Založili firmu Elite Bloggers a blogovat se snaží podle severského vzoru.

HN: V poslední době blogů značně přibylo. Není za tím vidina možného výdělku?

Blogů je dnes obrovské množství a i takové mezi nimi jsou. Podle mého názoru je to ale špatně. Bloger by měl svým čtenářům doporučovat, co on má rád, a ne to, na čem vydělá.

HN: Co firmy ze spolupráce s blogery mají?

Firma má v blogerech obrovskou sílu. Je to jedinečný marketingový kanál. Blogerovi nebo blogerce čtenáři věří, cítí k nim jakési virtuální přátelství. Když jim blogerka něco doporučí, je to, jako kdyby kamarádce doporučila svou oblíbenou kavárnu. Rozdíl je v tom, že v blogovém světě je takových přátel několik tisíc.

HN: Uvědomují si to firmy?

V Česku je to pomalejší. Myslím, že jsme takové čtyři roky za skandinávským modelem, kde už je blogování na úplně jiné úrovni. Třeba nedávno vydala norská skupina Karpe Diem novou písničku a místo rádií a televizí ji dala exkluzivně na jeden blog. U nás k takovému vývoji pomalu docházíme, spousta firem si to uvědomuje, ale zatím nevědí, jak to uchopit. Dělají to, co dělaly posledních 10 let, a pokoušejí se dávat na blogy PR články. Ale to je špatně. Blogerka by měla smět o produktu napsat, co si sama myslí.

Někteří lidé, kteří mají na starosti spolupráci s blogery, do blogového světa tolik nevidí. Občas mi přišel e-mail: Milá blogerko, líbí se nám váš videoblog, chtěli bychom s vámi navázat spolupráci, protože se zajímáte o módu. Bylo vidět, že je to masově rozesílaná zpráva. Jako kdyby se firmy do hloubky nezajímaly o to, jestli opravdu pro kampaň vyberou vhodného blogera. Nezjistily si, jakou má blogerka cílovou skupinu a jestli má loajalitu čtenářů. Právě i z toho důvodu jsme zakročili a snažíme se spolupráce s blogery dělat transparentně. Tak, aby zásah kampaně odpovídal počtu náhledů na stránku, cílové skupině nebo počtu sledovatelů.

HN: Chce každý bloger spolupracovat s nějakou firmou?

Být dobrý bloger stojí neuvěřitelné množství času a energie. Do určité chvíle to jde dělat, protože vás to baví, pak si ale musíte vybrat, jestli je blog jenom hobby, nebo ho chcete víc profesionalizovat. A to je moment, kdy blogeři začínají přistupovat na spolupráce.

HN: Z blogování by se tedy měla stát profese?

Starší blogeři kolem 26 let s blogováním přestávají. Najdou si práci a už to nestíhají. Je to ale škoda, protože když srovnáte počet lidí, kteří čtou blogy a tištěná média, tak už v tom nevidím rozdíl. Lidé na blogy chodí pravidelně, sdílejí články, inspirují se a za to by bloger měl být oceněn.

HN: Jenže reklama na blozích nebývá označená.

Jednou z nejdůležitějších věcí pro blogery je být upřímný, a když něco dostanu, přiznat, že jsem to dostal. Je to taky jediná možnost, jak si čtenáře udržet. Vycházím z vlastní zkušenosti a průzkumů, jak čtenáři reagují na reklamy na blozích. Většině reklama nevadí, když vědí, že je to reklama, a není jí příliš. Mnohem lepší forma je mít z 30 příspěvků za měsíc jeden nebo dva přiznaně reklamní než mít v každém nějakou zmínku, o které ale čtenář pořádně neví.

HN: Tlačí firmy na blogery, aby reklamu nepřiznávali?marketing

Spousta blogerů a blogerek jsou mladí lidé, kteří mají k firmě respekt a často ani neumějí prosadit svůj názor. To byl také jeden z důvodů, proč jsme založili Elite Bloggers.

HN: Jak Elite Bloggers funguje?

V tuhle chvíli zastupujeme 16 blogů, ve kterých je 19 blogerek. Monitorujeme je a každý den sbíráme data z Google Analytics, takže víme, jak se mění čtenost a cílová skupina. Data poskytujeme i firmám, s kterými vyjednáváme marketingové spolupráce. Také blogerky podporujeme při profesionalizaci blogu. Pořádáme pro ně různé workshopy focení nebo kreativního psaní.

HN: Platí vám blogerky něco?

Ne, ale aby firma byla udržitelná, máme procenta z každé kampaně.

HN: Kolik blogerka za kampaň dostane?

To záleží na mnoha faktorech: rozsah kampaně, čtenost blogu… Největší kampaň jsme zatím dělali za 300 tisíc. Ty jsme pak rozdělili mezi blogerky, které byly součástí kampaně. Některá pak měla kolem pěti tisíc, jiná, která byla v kampani víc zapojená, třeba třicet.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru