Počet fanoušků blogerů a blogerek rok od roku stoupá. Nejpopulárnější z nich sleduje i několik tisíc lidí. To si začínají uvědomovat také firmy. Blogy pro ně mají slibný marketingový potenciál, proto se mnohé společnosti čím dál tím častěji v rámci svých PR kampaní obracejí právě k blogerskému světu. Potvrzuje to i Blogbarometr agentury Donath Business & Media. Podle tohoto průzkumu oslovovaly loni firmy tvůrce blogů o třetinu častěji než v roce 2014.

"Díky blogerům se dostaneme k mladším zákazníkům, ke kterým je poměrně těžké se přes klasické marketingové kanály dostat," vysvětluje výhody spolupráce s blogery Alena Procházková, marketingová manažerka řetězce Ugo.

Oboustranná podpora

Nabídku ke spolupráci loni zaznamenalo 85 procent z oslovených blogerů a blogerek. Téměř 80 procent z nich také přiznalo, že dostává vzorky a produkty. Právě spolupráce ve formě barterů bývá velmi častá. Bloger dostane výrobky, ty pak používá, recenzuje je, zveřejňuje jejich fotografie.

"Oslovují mě firmy, které chtějí, abych propagovala jejich produkty, většinou si představují asi toto: My vám dáme produkty v hodnotě dvou tisíc korun a vy z nich budete vařit a promovat nás. Takových nabídek je opravdu několik týdně," říká Markéta Pavleje, tvůrkyně blogu o vaření Kitchenette.

Připouští ale, že takové spolupráce nejsou úplně ideální a promyšlené. Větší firmy se podle ní pokoušejí kooperaci pojmout víc zeširoka a zahrnují do ní také sociální sítě. Bloger jim třeba nějakou dobu spravuje facebookový profil nebo zveřejňuje na tom svém a také na blogu i jiných sociálních sítích informace o nějaké akci či soutěži. Pro spolupráci je zkrátka důležitá provázanost a oboustranná podpora. Firma a bloger se tak stávají spíše partnery.

Důležitost sociálních sítí potvrzuje i Blogbarometr. Jen sedm procent oslovených blogerů a blogerek k propagaci takovou cestu nepoužívá. Téměř tři čtvrtě z nich je aktivních na Facebooku, téměř polovina na Instagramu.

Lepší než anonymní profesionál

Tvůrci blogů se také stávají tvářemi produktů, kolekcí nebo menu restaurací. Člověk, který blogový svět sleduje, a takových není málo, si spíš koupí výrobek zaštítěný tváří svého oblíbeného blogera než tváří modelky. "Obecně dnes čtenáři blogy vyhledávají hlavně proto, že je píší lidé jako oni, a ne anonymní profesionálové," uvádí tvůrkyně blogu o vaření Popečeníčko Jana Duffková.

Nejhojnějším tématem, kterému se věnují zejména blogerky, je podle Blogbarometru móda a kosmetika. Blogy s takovými tématy také patří k těm nejsledovanějším. Blogerky denně fotí své outfity, doporučují, co si na sebe vzít k té a oné příležitosti, a především čtenářky na to slyší. Nechají se inspirovat a mnohdy si i totéž oblečení koupí. Toho jsou si vědomy módní značky a řetězce.

"Blogery zveme pravidelně do showroomu, kde si mohou s předstihem prohlédnout a vyzkoušet nové kolekce. Rádi využíváme jejich kreativních schopností ohledně prezentace našich kousků. S mnoha z nich jsme vytvořili projekty, ve kterých figurovali jako fotografové, kameramani či modelové a modelky," vysvětluje PR manažerka řetězce H&M Kateřina Papežová. Dodává, že řetězec blogery zve také na přehlídky nejnovějších kolekcí po celém světě. Taková spolupráce se podle ní příliš neliší od práce s "klasickými" médii.

Zní to skoro až pohádkově. Člověk si založí blog, píše o tom, co ho baví, a najednou se octne na přehlídce v Paříži či Milánu. Tak snadné to ale není. Blogeři musí být aktivní a stále přidávat nové příspěvky, jinak by pozornost čtenářů uvadla a zájem by ztratily i firmy. Investovaný čas se jim ale vyplácí, a to nejen vzrůstající čtenářskou základnou. Podle Blogbarometru dostalo loni téměř o 40 procent více blogerů mírné finanční a jiné benefity. Na podstatné příjmy však dosáhne jen pár vyvolených s více než deseti tisíci návštěvníků měsíčně. Také pouze sedm procent blogerů v průzkumu uvedlo jako hlavní cíl svého blogování výdělek.

Nejčastější motivací je pro ně zábava a sdílení zkušeností i zážitků. S tím souvisí i ovlivňování a inspirování okolí − blogy často píší o jiných alternativách. Takový cíl mají například manželé v kuchyni, jak si přezdívají Jiří a Marika Kučovi, kteří spolu tvoří blog Kitchen story. "Na začátku byla jen chuť začít psát o tom, co rádi děláme. Teď se to posunulo na vyšší level, kvůli Crohnově chorobě, kterou Jirkovi nedávno diagnostikovali. Rádi ukazujeme lidem, že se dá vařit zdravě bez lepku a laktózy a přitom mít jídlo opravdu vynikající a nápadité," vysvětluje Kučová.

V souladu s filozofií

Pokud se zadaří a tvůrce blogu v on-line světě skutečně uspěje, může být pro firmu zatraceně složité ho pro svou kampaň získat. Každý bloger neskočí jen tak po ledajaké spolupráci. Chce doporučovat to, co má sám ozkoušené a co má rád.

"Když má blog stabilní čtenářskou základnu, pěkné fotky, pravidelně funguje a případně i získal nějaké ocenění, je snadné partnera získat. Naopak pro firmy může být občas oříšek spolupráci navázat, protože dobří blogeři si vybírají takové firmy, které sami mají rádi a jsou v souladu s jejich filozofií," míní autorka Popečeníčka Duffková.

Uznává to i Procházková, marketingová manažerka Uga. Řada blogerů podle ní patří mezi stálé zákazníky z vlastního přesvědčení, ke spolupráci tedy nemusí nikoho přemlouvat. Jen osloví někoho, kdo má jejich produkty rád a sám je vyhledává.

Ne za každou cenu

Ideálně ale kooperace firem a blogerů nefunguje pokaždé. "Některé firmy bohužel stále nepochopily, že spolupráce není o tom: Dáme vám krabici bonbonů, vy napište článek a my schválíme, jestli je pro nás v pořádku. Fungovat to může u začínajících blogerů, kteří zatím nemají příležitosti k větším spolupracím a chtějí se odrazit, ne však u zaběhlých blogů. Takový bloger bohužel často ztrácí na důvěryhodnosti, která se pak špatně získává zpět," říká Duffková a dodává, že pokrok v přístupu firem je ale přece jen znát.

Manželé Kučovi uznávají, že spolupráce je pro blogery důležitá. Firmy mohou podpořit jejich jinak nevýdělečnou činnost. Ne ale za každou cenu. "Chceme psát o věcech, kterým věříme a které nějakým způsobem s blogem souvisí. Neradi bychom vychvalovali něco, za čím si nemůžeme stát," uzavírají Kučovi.