Nejznámější žijící rumunský umělec Dan Perjovschi své komentáře ke společenskému dění zanechává přímo na zdech. "Na ostnatých drátech není graffiti," hlásá až do konce února jedna z Perjovschiho kreseb na stěnách pod pražskými Letenskými sady, které spravuje tuzemská Galerie Artwall.

Čtyřiapadesátiletý kreslíř svými komiksovými stripy komentuje měnící se poměry v Evropě a mimoděk upozorňuje, že se sám narodil "na té straně Berlínské zdi, která neměla graffiti".

Perjovschimu trvalo, než si zvykl pracovat ve veřejném prostoru. "Od začátku mě galerie umísťovaly na okraj, než jsem pochopil, že je to výhoda," řekl umělec během nedávné diskuse v pražské galerii Tranzitdisplay.

Perjovschi v posledních dvou dekádách vystavoval v největších světových galeriích včetně newyorského Muzea moderního umění, nepohrdá však ani menšími či méně známými výstavními prostory. Cestuje nalehko − stačí mu, aby si s sebou přivezl fixu.

K této pracovní metodě Perjovschi dospěl postupně. Kdysi kreslil do prvních rumunských demokratických novin a dodnes se označuje za novinového kreslíře. Stejně jako oni vytváří i Perjovschi komentáře k aktuálním událostem.

I když se po pádu železné opony otevřely hranice, převést umělecká díla z Rumunska do zahraničí bylo tak náročné, že to Perjovschi vzdal a raději začal kreslit přímo na zdech světových galerií, které ho oslovovaly. Jejich kurátoři tak do poslední chvíle nevěděli, co vlastně Perjovschi vytvoří. Umělec kreslil i na okna galerií, aby jeho práce byly vidět zvenčí a diváci nemuseli platit vstupné.

Platit nemusí ani ti, kteří teď chtějí spatřit Perjovschiho kresby na zdech u pražského nábřeží Kapitána Jaroše. Zde působící Galerie Artwall už roky reflektuje současná společenská témata a toto je její třetí projekt věnovaný uprchlické krizi.

Nejprve galerie vloni v srpnu vystavila koláže Němky Mandy Gehrtové, která zkombinovala fotografie z knih Zikmunda a Hanzelky s aktuálními snímky z uprchlických táborů. Následovala výstava fotografií Rakušana Olivera Resslera, zachycujících mrtvé "kravaťáky" vyplavené na pobřeží, jako by šlo o uprchlíky cestující přes Středozemní moře.

Dan Perjovschi v Praze nyní vytvořil například černobílou kresbu Opevnění Evropa, na které ze zlatých hvězd v logu Evropské unie do všech směrů ční čepele mečů.

Perjovschiho kresby působí jednoduše. Přesto není snadné vytvořit vtipnou a už z dálky srozumitelnou kresbu a nalézt pro ni správnou míru umělecké zkratky. Jemu se to daří.

V Česku byly Perjovschiho práce naposledy k vidění koncem loňského roku v pražské MeetFactory. Nejznámějším pražským příspěvkem Perjovschiho je ale jeho kresba na betonových ochozech atria Národní technické knihovny v Dejvicích.