Doby, kdy stačilo podat inzerát na pracovní portál a čekat, až zájemci sami začnou volat, jsou pryč. Česká ekonomika oživuje, firmy v mnoha odvětvích opět rozhýbaly svůj byznys, rozšiřují týmy a nabírají lidi na nově vzniklé pozice. Jak potvrzují všechny velké personální agentury, začíná boj o talenty a bude se ještě vyostřovat. Už to nejsou společnosti, kdo je "v sedle" a může si vybírat, trh práce přechází do rukou uchazečů a firmy si to dobře uvědomují. Přicházejí proto s novými způsoby, jak kandidáty zaujmout.

Jedním z nich jsou "pracovní portály naruby" nebo také průvodci po firmách. Loni se v Česku spustily dva: Cocuma.cz a Proudly.cz. Stejně jako pracovní portály i ony nabízejí práci, ovšem místo klasických inzerátů, co všechno firma od kandidáta požaduje, na těchto portálech naopak firmy ukazují, co mohou nabídnout a co nové pracovníky ve firmě čeká. Společnosti tu mají své profily, kde i pomocí fotek a videí ukazují, jak to na pracovišti vypadá, jací lidé tam pracují a jakou má podnik obchodní vizi. V nápaditě a moderně natočených videovstupech zaměstnanci i šéfové firem popisují, co práce obnáší a jaké typy kandidátů hledají.

"Medailonky firem natáčí náš tým a my pokládáme otázky. Tím můžeme zajistit určitou autenticitu, a ukázat tak reálné lidi ve firmě," říká Jan Klusoň, ředitel Proudly.cz. "Mladou generaci zajímá při hledání práce především přátelské a kreativní pracovní prostředí. Na tyto parametry už pouhé textové inzeráty nestačí, a tak ukazujeme reálnou atmosféru z firem díky multimediálnímu obsahu. Návštěvníci Proudly si mohou pustit rozhovory se zaměstnanci, na fotografiích si prohlédnou, jak vypadají kanceláře a jaká je zde atmosféra. Teprve když je společnost zaujme, podívají se na nabídky práce," vysvětluje Klusoň. Od listopadu, kdy Proudly spustili, tu už inzeruje 13 firem a dalších 18 se připravuje, mezi nimi například Škoda Auto nebo Avast, na Cocumě je k vidění osm společností.

Aplikace v mobilu sama vyhledá pozici na míru

Dalším vylepšením, kterým firmy oživují hledání talentů, jsou mobilní aplikace pro nábor lidí. Lidé si je mohou stáhnout do chytrého telefonu a na rozdíl od portálů nemusí prohledávat stovky pracovních inzerátů, které často neodpovídají tomu, co hledají. Mobil tenhle předvýběr udělá za ně. "Většina talentů dnes nechodí na pracovní portály, jsou už totiž spokojeně zaměstnány. Jak potvrzuje mnoho a mnoho společností, představa, že specialista v oboru bude procházet klasické pracovní inzeráty, je pohádka," upozorňuje Blake Wittman, generální ředitel personálněporadenské agentury GoodCall.

"Kandidáti chtějí slyšet o zajímavých nabídkách, ale nebudou sami chodit na stránky, vyplňovat svůj profil a posílat CV. Ovšem pokud je aplikace sama informuje o práci, která odpovídá jejich představám o platu, oboru a místě, a přihlásit na pozici se mohou jediným klikem, tak už je to pro ně mnohem zajímavější," popisuje Wittman. Tak funguje například mobilní aplikace jeho agentury GoodCall for Talent. Stáhnout do mobilu si ji může zdarma každý, a nemusí dokonce ani složitě vyplňovat svůj profil. Stačí zadat parametry práce a počkat, až aplikace vyhledá vysněnou pozici. Přihlásit na pozici se dá jediným klikem a jeden z náborových specialistů už potom s uchazečem vyřeší další podrobnosti. Stejně tak si mohou lidé přeposílat zajímavé pozice na sociálních sítích, se kterými je aplikace propojena. Prozatím jsou zde v nabídce práce v Praze, Brně, Ostravě a na Slovensku.

S inovací do mobilu přišla na konci roku i společnost LMC, provozovatel největších pracovních portálů v Česku Prace.cz a Jobs.cz. Jejich aplikace Práce za rohem vyhledává lidem zaměstnání tak, aby to do něj měli co neblíže. Podle výzkumů LMC lidé upřednostňují zaměstnání blízko domova, a jsou dokonce kvůli tomu ochotni vzdát se až 20 procent platu. Práce za rohem podle požadované lokality posílá lidem nabídky automaticky přímo do mobilního telefonu bez toho, aby je museli sami hledat.

Podle aktuálního výzkumu LMC z letošního ledna plných 36 procent lidí ve velkých českých aglomeracích tráví na cestě do  zaměstnání  a z něj více než hodinu denně. "Říkáme lidem, že získají hodinu denně navíc, kterou můžou strávit jinak. To neznamená, že budou třeba míň pracovat, ale stráví ji smysluplněji než cestováním do práce. Taky jsme zjistili, že lidé neznají firmy kolem svého bydliště a nevědí, jaké pracovní příležitosti kolem nich jsou," podotýká Alfred Simuna, produktový ředitel LMC. "Naše aplikace by měla fungovat jako jakýsi kamarád v kapse, který na sebe upozorní, když zrovna ví o něčem zajímavém. Lidé nemusí celí unavení z práce zapínat večer počítač a hledat vhodné inzeráty," dodává Michal Kalousek, který má rovněž v LMC aplikaci na starosti.

V brněnském Uniferu si firmy namlouvají studenty

Se zajímavým nápadem přišla i brněnská společnost Unifer. Místo virtuálních webů a aplikací vytvořila reálné místo − moderní, designově zařízený otevřený prostor v Brně na Zvonařce, ve kterém se setkávají firmy a studenti, spolupracují na projektech a studenti, když se osvědčí, mohou ve firmě získat místo.

"Typický projekt vypadá tak, že firma u nás poptá konkrétní službu, například chce vytvořit marketingovou kampaň, a tým Uniferu ji zrealizuje. To znamená, že zkušený mentor dohlédne na to, aby projekt splnil svůj účel, a studenti do něj přidávají své schopnosti, nápady a know-how," popisuje Kamil Pavlíček, ředitel Uniferu.

Výhodou je, že studentské práce a praxe nepřijdou vniveč ani neputují "do šuplíku", ale najdou konkrétní využití ve skutečném byznyse firem. Navíc studenti přímo vidí, co je potřeba udělat, aby byl projekt úspěšný, a na co si dávat v praxi pozor, aby se nic nepokazilo.

"A stává se, že si firmy v Uniferu opravdu mezi studenty vyberou budoucí zaměstnance. Jeden příklad za všechny: student začínal v Uniferu v ekonomicko-analytickém týmu a během dvou let se díky své šikovnosti a nasazení vypracoval až na šéfa energetické divize našeho investora DRFG," dodává Pavlíček.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru