České publikum v pátek poprvé dostane příležitost zhlédnout a vyslechnout operu Powder Her Face od britského skladatele Thomase Adése.

Dílo inspirované skandály Margaret Campbellové, vévodkyně z Argyllu, která zemřela roku 1993, nastudovalo Národní divadlo Brno.

Operní soubor představení zasadil do Mozartova sálu divadla Reduta. Jeviště je uprostřed sálu, publikum se usadí po obou stranách.

Děj opery vychází ze skutečných událostí. Není ale přesným popisem životních osudů vévodkyně, jejíž milostné eskapády a rozvodové tahanice před půlstoletím plnily stránky britských novin.

V celé opeře rozdělené do osmi scén nepadne jediné pravé jméno, změněna jsou většinou i data. Libreto je plné černého humoru a dvojznačností.

Podle divadelníků opera zachycuje střípky obrazů z mizejícího světa britské šlechty na příkladu ženy, která urputně lpěla na svém stylu života bez ohledu na reálnou situaci.

"Ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy... Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace," uvedl režisér Tomáš Studený. Opera prý publiku umožní "kouknout paní Evropě pod sukni".

Čtyřiačtyřicetiletý Adés napsal operu o Campbellové v roce 1999. Kritika dílo přijala veskrze kladně, zároveň se o něm začalo hovořit také kvůli explicitnímu zachycení detailů z vévodkynina sexuálního života. Podle odborníků ale opera není prvoplánově skandální.

V pestré partituře se Adés nechal ovlivnit různými žánry od kabaretu a jazzu až po vážnou hudbu skladatelů Igora Stravinského či Albana Berga. Podle dirigenta Marka Ivanoviče je orchestrální part mimořádně náročný, stejně jako pěvecké úlohy.

V hlavní roli vévodkyně alternují Lucie Hájková a Hana Škarková. Zájem o vstupenky na vypsané reprízy je velký, ve čtvrtek odpoledne zůstával v předprodejích jediný lístek.