Seznam.cz se postaral o jeden z prvních velkých obchodů letošního roku. Jedna z největších českých internetových firem vykoupila od zahraničních fondů v čele s americkým Tiger Holding Four jejich třicetiprocentní podíl.

Cena zveřejněna nebyla, podle hrubých odhadů by se měla pohybovat v jednotkách miliard korun.

Po 15 letech tak Seznam.cz přestává mít minoritní zahraniční akcionáře a firmu stoprocentně kontroluje její zakladatel Ivo Lukačovič.

"Mít sto procent je fajn," říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny generální ředitel Seznamu Pavel Zima.

Pavel Zima (40)

◼ Na gymnázium chodil v Náchodě, poté vystudoval České vysoké učení technické v Praze. Ještě na škole pracoval pro prodejce počítačů Mironet, v roce 1998 nastoupil do Seznamu.

◼ Začínal jako administrátor, později byl i technickým ředitelem.

Od roku 2006 se podílí na řízení celé společnosti buď z pozice generálního ředitele, nebo coby generální manažer a šéf představenstva.

◼ Věnuje se sbírání automobilových veteránů. Je také vášnivým fotbalovým fanouškem.

 

3,13 mld. Kč

dosáhly tržby Seznamu podle posledních známých údajů v roce 2014. Loni měly podle šéfa Seznamu vzrůst dvouciferným tempem.

1,14 mld. Kč

činil v roce 2014 zisk. V loňském roce měl podle Zimy vzrůst více než o 10 procent.

HN: Jak dlouho trvalo jednání o odkupu podílů od zahraničních investičních fondů?

Bylo to docela rychlé. Celé to trvalo dva až tři měsíce.

HN: Bylo ve hře, že by fondy své podíly prodaly někomu jinému?

Mohlo to být ve hře, protože chtěli prodávat. Fond Tiger Holding Four se pravidelně ptal, jestli nechceme prodávat s nimi dohromady.

Jako investiční fond mají logicky strategii jednou prodat se ziskem. Je nutné říct, že jsme měli s Tigerem po celou dobu opravdu velmi dobré vztahy, vyměňovali jsme si spoustu informací a nápadů.

A v rámci tohoto férového vztahu, když Tiger zjistil, že my prodávat nebudeme, tak přestože to nebylo nijak smluvně podchycené, nabídl svůj podíl nejdřív nám. A tím pádem se jejich podíl na trh vůbec nedostal.

HN: Jak skoupení podílu chápat? Že si Ivo Lukačovič užije po letech stoprocentního podílu, nebo je to součást většího plánu, například prodeje či vstupu na burzu?

Ne, žádné takové plány nemáme. Mít sto procent je fajn.

HN: Vyčerpali jste tímto peníze na případné akvizice?

Ne, máme pořád dost prostředků, pokud se něco zajímavého objeví.

HN: Na kolik vás výkup podílů vyšel?

Cenu, za kterou jsme podíly získali, vám opravdu neřeknu. Ale byla to férová cena. Nákup jsme financovali zčásti svými penězi, zčásti úvěrem od Raiffeisenbank, která nám půjčila za velmi dobrých podmínek. A na druhou stranu si myslím, že fond Tiger na Seznamu za těch skoro deset let rozhodně neprodělal.

HN: Jaká je vlastně nyní role Ivo Lukačoviče ve firmě?

Strategická. Řešíme ji spolu, ale veškerá exekutiva je na mně. Objevuje se tady velmi zřídka.

HN: Co nyní v Seznamu nejvíc řešíte?

Asi videoserver Stream.cz. Ke konci roku jsme inovovali hlavní stránku Seznamu, kde poprvé zkoušíme personalizované cílení obsahu. To nám dost pomáhá.

HN: Jak se to projevuje na číslech?

Je to krásně vidět a funguje to. Klikatelnost odkazů na úvodní stránce vzrostla minimálně o 10 procent a to je hodně. Je vidět, že ne každého zajímá stejný obsah, a stroj v tomto redakci opravdu skvěle pomáhá.

HN: Jak hodnotíte uplynulý rok 2015?

Jako nejlepší rok, co pamatuju. Po dlouhé době to byl rok, kdy Seznam rostl dvouciferným procentem. To se nestalo už asi zhruba pět let. A to jak v tržbách, tak v zisku. Pro mě je to skoro až neuvěřitelné, kolik peněz se nám povedlo loni posbírat.

HN: Čím to je?

Hlavním faktorem je, že na trhu se objevila velká spousta reklamních peněz, bylo patrné oživení ekonomiky. A nám se povedlo velkou část těch peněz umístit na našich reklamních plochách.

HN: A kolik z příjmů pocházelo z mobilních zařízení?

Trend růstu návštěvnosti z mobilních zařízení je celosvětový a nevratný. Třeba největší podíl mobilů máme v případě sportu. Je to logické, lidé se rychle podívají na výsledky. Stejně tak třeba pohádky na Streamu mají větší návštěvnost na tabletech než na počítačích. Ale obecně lze říct, že mobilní zařízení se na celkové návštěvnosti Seznamu podílejí zhruba 20 procenty.

HN: Jaké jsou tři priority Seznamu pro letošní rok?

Stream, Mapy a homepage Seznamu.

HN: Takže v případě Streamu chystáte víc obsahu?

Ano, máme na to připraveno mnohem víc peněz, než jsme do něj dali v loňském roce.

HN: O kolik víc?

Bude to minimálně o 50 procent víc a doufám, že se nám díky tomu podaří i aspoň o 50 procent zvednout počet zhlédnutí videí.

HN: Co budete dělat s mapami?

Budeme dále rozvíjet mapy pro turistiku. Protože jsme se na trhu vyčlenili hodně do výletů a turistiky. Dál budeme pracovat na mobilních aplikacích a chceme přinášet víc tipů na výlety a doplňkového obsahu. Aby mapy byly nejen technický nástroj pro orientaci, ale abychom dokázali ve středu doporučit, kam jet o víkendu na výlet, a zajistili na Mapách plný servis.

HN: Jako třetí prioritu jste zmínil hlavní stránku Seznamu. Co chystáte s ní?

Dál budeme pokračovat v cílení obsahu.

HN: Ve středu večer americký server s filmy a seriály Netflix oznámil vstup do Česka. Jak se na to díváte a jak vás to může ovlivnit?

Nedokážu to přesně říct. Ale myslím si, že Netflix je schopný svou silou rozplatit uživatele za obsah. A to by bylo pozitivní pro celý trh, protože na to Češi moc zvyklí nejsou.

HN: Jak je to nyní se Seznamem a případným zpoplatněním jeho obsahu?

V tuto chvíli nic neplánujeme. Chceme se maximálně držet toho, že obsah budeme vyrábět sami nebo ho někde kupovat, a chceme ho zpeněžit reklamou. Pokud se někde na Seznamu objeví placená část, tak v tuto chvíli nic naplánovaného nemáme, ale nemůžu to vyloučit.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru