Vítězem urbanisticko - dopravní soutěže na řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2 na Letišti Václava Havla v Praze je ateliér Rala v čele s architektem Radkem Lampou. Novinářům to v pondělí sdělil Český Aeroholding, který soutěž vypsal ve spolupráci s Institutem pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy (IPR) v červnu letošního roku.

"Vítězný projekt se nejvíce přiblížil k našemu záměru přeorganizovat dopravní řešení a celkově zmodernizovat a zpříjemnit pobytové prostory před terminály letiště," uvedl předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Vítězná firma v posledních letech vyprojektovala například prezentační budovu Tatra Trucks v Kopřivnici, Villu Průhonice nebo rekonstrukci budovy Hub Brno.

K ceně a termínu zahájení se Český Aeroholding zatím nechce příliš vyjadřovat. "Byly by to jenom spekulace. To si netroufnou říct ani odborníci, co to připravovali. Bude potřeba důkladně prozkoumat prostory pod povrchem, posoudit vhodnost stavebních zásahů a technologií. Zatím ještě ani nevíme, co z té vize se bude konkrétně realizovat," řekla novinářům mluvčí aeroholdingu Marika Janoušková.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Základní myšlenkou soutěže je vybudování podzemního podlaží, kam by byla svedena doprava s výjimkou taxi služeb. "Když dnes vystoupíte z veřejné haly, v podstatě se ocitnete na parkovišti. Je tam chaos, zmatek a navíc je to nebezpečné. Proto chceme dopravu vytěsnit do podzemních prostor. V úrovni výstupu by mělo vzniknout jakési náměstí a obě podlaží budou propojena eskalátory," uvedl architekt Radek Lampa.

Vnitřní prostory letištních hal jsou na celém světě velmi podobné. Návštěvník začne vnímat cizí zemi až po výstupu z haly. Proto je důležité, aby ty prostory byly reprezentativní, dodal Lampa.

"Jakmile bude ukončeno období pro podání námitek, zahájíme s autorem vítězné koncepce navazující jednání o další spolupráci. V první fázi bude následovat územní studie, tedy dopracování konceptu řešení, podle kterého budou stanoveny další kroky. Naší prioritou bude nové řešení dopravy s moderní a přehlednou navigací řidičů, organizace taxi služeb, či parkování v areálu letiště," dodal Řehoř.

V prvním kole soutěže komise obdržela 15 soutěžních návrhů, z nichž vybrala pět nejlepších. Ve druhém kole autorské týmy dále rozpracovaly své koncepty celkového řešení. Vítěze vybrala sedmičlenná porota složená ze zástupců Českého Aeroholdingu a odborné veřejnosti. Druhé místo porota neudělila, o třetí příčku se dělí návrhy Ateliéru D3A a autorského kolektivu CMC Architects a Ateliéru DUA.

Letištěm Václava Havla Praha denně projdou desetitisíce cestujících, za poslední rok jejich počet meziročně vzrostl o 7,5 procenta. Vítězný návrh podle názoru poroty nejlépe přistupuje k reorganizaci dopravy a nové koncepci pro veřejná prostranství před terminály. Návrh přináší myšlenku utlumení povrchové dopravy s upřednostněním chodců.