Termíny vám šlapou na paty. Už jen hodinu a musíte odevzdat hotovou práci. Jenže ne a ne se soustředit. Kolem pořád něco šustí, kolega vedle hlasitě telefonuje a na ploše bliká tucet e-mailů. O to hůř se koncentruje v dnes tak populárních open space prostorech.

Jenže pokud hodláme být produktivní, je třeba soustředit se pořádně na jednu věc. Multitasking zkrátka neumíme. Jak ale na to? V každém pracovním prostředí se najde nějaký rušivý element. Jak takovým nechtěným podnětům zabránit?

Práce pro extroverty

Charakterizovali byste se jako extroverti? Pak byste potíže s okolním šumem mít neměli, ba naopak. Extroverty totiž podle Petra Ludwiga, autora knihy Konec prokrastinace, hluk stimuluje. Proto je pro ně ideální práce ve velkých společných prostorech, ať už je to jedna velká kancelář, kavárna nebo třeba vlak. Čím větší ruch okolo, tím víc se extrovert ponoří do dané činnosti a nic jej neodtrhne.

Introvert ale bude v sebemenším hluku trpět. Takovému člověku nejvíce vyhovuje absolutní ticho a žádné okolní podněty. Ideálním řešením by pro něj bylo zavřít se do malé klidné kanceláře. Tomu ale současné trendy nepřejí a práci z domova nepovoluje každý zaměstnavatel. Co pak?

Společnost U1, která se zabývá vytvářením kancelářských prostor, se snaží hledat variabilní řešení. "Není možné poskládat open space jako králíkárnu. Každý výrobek musí být určený pro daný druh práce," vysvětluje spoluzakladatel firmy Jaromír Popek. Jejich kancelářský nábytek z řady Only1 je variabilní a umožňuje každému zaměstnanci, aby si pracovní místo sám uzpůsobil. Mezi jednotlivá pracovní místa na dlouhém stole se dá nenápadná přepážka a problém je vyřešen. Je lehká, nainstalovat ji zvládne každý a hluk z běžného hovoru zmírní. Lze ji posouvat, tak aby kolegové vedle neustále neviděli, co zrovna děláte. I ve velké hale tak může vzniknout alespoň malé soukromí.

Prostor pro vlastní nastavení pracovního prostředí dávají svým zaměstnancům také v internetové společnosti Seznam.cz. "Pořídili jsme jim elektrické polohovací stoly, které umožňují, aby si v daný moment vybrali, zda chtějí u práce stát, nebo sedět," uvádí personální ředitelka Seznamu Helena Kuklíková.

Do práce se šnekem

"Na některých odděleních také začínají řešit sedavou práci po svém. Oblíbenými se stávají chodící schůzky, při nichž si nejčastěji šéf se svým podřízeným vyjdou na procházku. Během chůze na čerstvém vzduchu proberou všechno potřebné a ještě se u toho protáhnou," doplňuje Kuklíková.

Podle Ludwiga je nejvíce ubíjející dělat celý den totéž. Sedět hodiny na stejném místě efektivitě práce nikterak neprospěje. Ideální je sebrat se po hodině snažení a jít se pět minut provětrat. Obejít blok nebo si dojít pro kávu a znovu se pustit do plnění úkolů. V Seznamu šli ještě dál. Aby se zaměstnanci zbavili stresu, mohou si s sebou do práce přivést svého zvířecího mazlíčka. V sídle společnosti tedy potkáte třeba kočku, nebo dokonce i pavouka či šneka. Nejčastější ale bývají samozřejmě psi. Jen si představte, máte nervy na pochodu, ale místo toho, abyste se rozčilovali, vezmete svého čtyřnohého společníka na procházku. "Je uklidňující mít ho vedle sebe při práci. Když si potřebuji vyčistit hlavu, zajdu s ním na pět minut na vzduch," potvrzuje Pavel Pacák ze Seznamu, který si svého zlatého retrívra Bada bere do kanceláře alespoň třikrát týdně.

Ani kytičku

Důležité je také protřídit si věci, které leží na pracovním stole. Podle Ludwiga je méně více a žádné hradby z papírů by u něj neprošly. "Mám rád, když přijdu a na stole mám notebook a jenom ty věci, s kterými zrovna pracuji," vysvětluje a dodává, že čím méně věcí kolem sebe máme, tím méně rozptýlení nám hrozí.

On sám by se nevázal ani na konkrétní pracovní místo. Doporučuje sedět každý den u jiného stolu. Co pak ale s osobními věcmi? Pohled na fotografie z rodinné dovolené připomíná příjemné chvilky a uvolní od přebytečného stresu. Pracovní morálce to ale nepřidá, míní Ludwig. "Chápu, že někteří lidé mají potřebu se hnízdit, přinesou si jeden obrázek, druhý a najednou jich tam mají deset. A k tomu oblíbené plyšáky a mají pracovní místo celé obložené. To ale k produktivitě nevede," říká. Produktivitě podle něho naopak prospěje změna, která zamezí stereotypu.

Jenže co třeba taková účetní, ta se při práci bez fůry dokumentů prostě neobejde. Pro nějaký šanon musí sáhnout každou chvíli. Buď je má všude okolo, nebo musí vstát a jít k nějakému regálu. Ani jedno jí k soustředění nepomůže. Problémem se zabývali i v U1. Na jejich paraván mezi jednotlivými pracovními místy se dá pověsit box, který unese až padesát kilo. Stačí sáhnout před sebe a úřednice má, co potřebuje.

A jak se bude pracovní prostředí vyvíjet do budoucna? "Obecný trend vede k větší svobodě v práci. Ne k anarchii. Ale člověk si bude moct vybrat, jestli bude pracovat třeba ve firemní kavárně, nebo v klidu zasedačky. A když odvede výsledek, jaký má, tak šéfům nebude vadit, jestli pracuje z kavárny, vlaku, nebo z domova," uzavírá Ludwig.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru