Dnes je jim od 15 do 18 let, ale v příštích letech to budou právě oni, kdo bude pro firmy představovat nejcennější "klenoty" na trhu práce. Generace Z, tedy dnešní středoškoláci a gymnazisté narození v letech 1996 až 2000, jsou právě tou skupinou lidí, která zhruba za tři roky nastoupí na pracovní trh a v níž budou firmy hledat nové talenty. Jací tedy tito mladí lidé jsou a jak s nimi mohou podniky komunikovat?

Především jsou to velcí optimisté. Celkem 65 procent jich vidí své pracovní vyhlídky jako velmi nebo spíše nadějné. A jenom tři procenta z nich se o svou pracovní budoucnost velmi bojí. Současnou generaci Z vyzpovídal výzkum švédské společnosti Universum a HN exkluzivně přinášejí jeho výsledky. Celkem se do průzkumu zapojilo 50 tisíc mladých lidí ze 46 států světa včetně České republiky. V Česku odpovídalo 1005 zástupců generace Z.

Kromě toho, že své budoucnosti mladí lidé dost věří, více než polovina z nich by se ráda pustila do vlastního podnikání. Založit firmu a podnikat na vlastní pěst by jich chtělo 55 procent.

Průzkum švédské společnosti Universum

Průzkum se uskutečnil v červenci a srpnu letošního roku prostřednictvím sociálních sítí. Z České republiky na dotazy odpovídalo 1005 středoškoláků.

"Je to generace, která dospívá v době start-upů. Jsou svědky toho, že se z obyčejných lidí stávají hvězdy YouTube. Mají podnikatelské myšlení a touha změnit svět k lepšímu pro ně není jen firemní společenská odpovědnost nebo charita, ale chtějí mít vliv na svět prostřednictvím vlastního podnikání," říká Irena Rákosová ze společnosti Studenta Media, která s Universem spolupracuje a dlouhodobě se věnuje výzkumům mezi studenty.

Kariéru mladých ovlivňují především jejich rodiče

Češi z generace Z se při rozhodování o své budoucí kariéře jenom málo dívají na to, jak vystupují představitelé jednotlivých firem. Mnohem více je ovlivňují rodiče, mají zásadní vliv na 57 procent dotázaných, zatímco zástupci firem by ovlivnili jen dvě procenta účastníků výzkumu.

Na otázku "Dali byste přednost zařazení se do pracovního procesu místo vysoké školy, kdyby vás zaměstnavatel vzdělával v oboru?" odpovědělo 15 procent dotázaných, že v takovém případě by byli ochotni jít místo univerzity na vyučení.

"Je třeba si uvědomit, že tato generace vyrůstá v nejisté době, kdy je hrozba válek a hospodářské krize všude kolem ní. Za předpokladu, že by firma byla schopná studenta vzdělávat v oboru místo školy, bylo by 15 procent ochotno vzdát se vysokoškolského titulu nebo 47 procent se možná vzdát titulu pro získání práce," vysvětluje Rákosová. "Za opačných podmínek ale téměř většina z nich vysokou školu studovat chce. Je to podle mého názoru dáno tím, že české středoškoláky při rozhodování o kariéře či studiu nejvíce ovlivňují rodiče a ti obvykle mají tendence svého potomka vést k pokračování ve studiu," dodává Rákosová.

Více než klasické reklamy láká vtipná image firmy

Pro firmy jako budoucí zaměstnavatele je také zásadní pochopit, jak vlastně současná generace středoškoláků komunikuje. Samozřejmě je to především prostřednictvím sociálních sítí, na nichž současní náctiletí tráví velmi mnoho času. Ovšem jenom umístit reklamu do bannerů na sociálních sítích už pro nábor zdaleka nestačí. Jak z průzkumu vyplývá, současná mladá generace na sociálních sítích vyrostla, ale už je zvyklá na reklamní obsah na sítích a je vůči němu dost otrlá. Naopak upřednostňuje firmy, které stojí mimo hlavní proud, které jsou tak trochu jiné a jejichž jméno se na ni nevalí z reklamních bannerů.

Mladí si všímají společností, které jsou originální a vtipné, tak trochu "střelené", a které místo klasických reklam propagují například své aktivity v charitě a společenské odpovědnosti.

Jenom tři  procenta českých středoškoláků uvedla, že se jim "velmi líbí" klasické reklamy firem na sociálních sítích, naopak 36 procent z nich uvedlo, že se jim líbí jenom trochu, a 61 procent dotázaných odpovědělo, že se jim tyto reklamy spíše nebo vůbec nelíbí.

"Sociální média se zdají snadnou cestou, jak s touto generací komunikovat. Zaměstnavatelé ale musí postupovat opatrně. Generace Z nemá ráda zjevnou reklamu od firem. Je třeba si uvědomit, že jde o první generaci, která se narodila a vyrůstá v internetové době," upozorňuje Rákosová. Dodává, že pro současné středoškoláky nic není nemožné, jsou neustále připojení k internetu a zvyklí na jednání s ostatními on-line. Snadno se přizpůsobují novým technologiím a realizují se v nich. "Jsou tedy tvrdým oříškem pro zaměstnavatele. Mimo reklamu na sociálních sítích ale existuje i spousta jiných možností oslovení," podotýká Rákosová.

Z průzkumu vzešlo, že zaměstnavatelé by měli komunikovat kromě sociálních médií prostřednictvím vlastních webových stránek, kariérních webů nebo portálů pro studenty a na pracovních veletrzích. "To znamená, že pokud firma bude chtít najímat zaměstnance z řad generace Z, měla by se soustředit také na osobní kontakt s mladými, které chce zaujmout," doplňuje Rákosová.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru