Denisa Černá pracuje ve společnosti Hilti jako personální manažerka. Tohoto zaměstnavatele si vybrala sama na základě doporučení souseda. "Nastěhoval se do našeho domu před pár lety. Potkávali jsme se při venčení psů a zaujalo mě, s jakým nadšením vždy vypráví o firmě, v níž pracuje. O pracovním prostředí, šéfovi, benefitech. Tehdy jsem zrovna měnila pracovní místo a hledala pracoviště s dobrou a motivující atmosférou," vzpomíná Denisa Černá. Přihlásila se do výběrového řízení na místo personalistky do Hilti, kde soused pracoval, a uspěla. Ve firmě je už osmým rokem a nelituje.

To, jak zaměstnanci hovoří o svém zaměstnavateli za branami firmy, i to, zda doporučují práci u něj i svým známým, je jedním z kritérií určujících motivovanost zaměstnanců, kterou měří mezinárodní studie Best Employers (Nejlepší zaměstnavatelé). U nás ji už 12 let pořádá globální poradenská společnost AON Hewitt. Mimochodem, firma Hilti se v této studii v Česku a na Slovensku několik let drží na předních příčkách. Studie Best Employers vychází z dotazníkového šetření, v němž zaměstnanci hodnotí svého zaměstnavatele podle nejrůznějších oblastí. Odpovídají například na otázky, jak jsou spokojeni s vrcholovým vedením, jak hodnotí komunikaci ve firmě, zda společnost plní sliby dané zaměstnancům, zda je schopná přilákat a udržet lidi, nabízet jim rozvojové a kariérní možnosti, nebo zda pokládají mzdu a odměny za spravedlivé atd. Ze získaných údajů se pak na základě celosvětové metodiky sestavuje žebříček nejlepších zaměstnavatelů s nejvíce motivovanými zaměstnanci. Podle dosažené míry motivovanosti lze v dané zemi odlišit společnosti s průměrnou a nadprůměrnou mírou motivovanosti.

Letos se v Česku do studie přihlásilo pět desítek společností z různých sektorů. Soutěží se ve dvou kategoriích: Malé a střední společnosti (od 50 do 249 zaměstnanců) a Velké společnosti (od 250 zaměstnanců výše). Nejlepšími zaměstnavateli se v kategorii Malé a střední firmy staly společnosti Amgen (farmaceutický průmysl), Grundfos Sales Czechia and Slovakia (prodej a servis čerpadel) a Hilti ČR (stavebnictví). V kategorii Velké společnosti se nejlepšími zaměstnavateli staly GMC Software Technology (informační technologie), Marriott (hotelnictví) a NetSuite Czech Republic (IT).

Vítězné firmy studie AON Hewitt Best Employers 2015 v České republice

Malé a střední společnosti

◼ Amgen
◼ Grundfos
◼ Hilti ČR

Velké společnosti

◼ GMC Software Tech.
◼ Marriott
◼ NetSuite Czech Rep.

"Letos mají nejlepší zaměstnavatelé v ČR v průměru 83 procent motivovaných zaměstnanců. Průměrná míra motivovanosti zaměstnanců v České republice dosáhla letos úrovně 55 procent, v porovnání s minulým rokem jde o pokles o pět procentních bodů," uvádí Ivana Botošová, projektová manažerka studie AON Best Employers.

Studie zaznamenává i některé negativní trendy. Oproti předchozím letům se snížila spokojenost zaměstnanců s prací vrcholového vedení a zhoršila spolupráce mezi jednotlivými odděleními ve firmách.

V čem se liší nejlepší od ostatních

Od firem s průměrnou motivovaností zaměstnanců se nejlepší zaměstnavatelé liší nižší fluktuací (16 % versus 6 %) a nemocností. Se svými zaměstnanci komunikují otevřeně a transparentně a prezentují svým lidem jasnou vizi směřování společnosti do budoucna. "U nejlepších má 77 procent zaměstnanců pocit, že jejich mzda odpovídá přínosu společnosti, a zaměstnanci vnímají, že se jim dostává přiměřeného uznání za jejich pracovní výkon," komentuje výsledky Botošová.

"Každý zaměstnanec má možnost vyjádřit svůj názor a hovořit o tom, co jej zajímá nebo co ho trápí, s příslušným manažerem. Dbáme na neformálnost a otevřený přístup. Manažeři ani nejvyšší vedení nelpí na titulech, všichni jsme kolegové," říká Tereza Busby, personální manažerka z NetSuite.

"Nám se osvědčuje v růstu motivovanosti lidí co nejvíc do všeho zapojovat všechny zaměstnance," říká Kateřina Chvátalová, HR manažerka společnosti GMC Software Technology. "Týká se to jak pracovních záležitostí, tak i záležitostí pracovního prostředí. Například řešíme rekonstrukci části kancelářských prostor, a proto jsme se lidí zeptali, co jim v současném prostředí vyhovuje, co ne a co by chtěli zlepšit. Až na základě těchto odpovědí jsme s architekty vytvořili finální návrh," říká Chvátalová.

Novinkou v odměňování a projevech uznání zaměstnancům za jejich práci se u vítězných firem stává přehodnocení tradičního systému benefitů a organizace práce. Chtějí rozšířit prostor pro aktivity, které souvisejí se zdravým životním stylem, sportovním vyžitím a flexibilním propojením práce a osobního života.

"Před pěti lety jsme nabídli našim zaměstnancům speciální benefit − konzultace s výživovým poradcem, v kantýně nabízíme denně čerstvé saláty a loni jsme uspořádali workshop work-life balance, který byl velmi úspěšný. Letos se lidé zapojili do akce Do práce na kole, řada z nich v této aktivitě dál pokračuje," uvádí Markéta Ratajská, HR manažerka společnosti Grundfos.

Zaměření na zdravý životní styl a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem je podle Busby z NetSuite součástí života zaměstnanců a celé firmy. "V řadách našich zaměstnanců jsou vrcholoví sportovci nebo sportovní nadšenci. S tím jde ruku v ruce životospráva. Neomezeně poskytujeme vitaminy, zavedli jsme ovocné dny, zaměstnanci pořádají sportovní akce a turnaje ve všem možném. Pokud jde o slaďování práce a osobního života, jsme benevolentní k různému pracovnímu tempu a rozvrhu lidí. Jde nám o spokojenost zaměstnanců i jejich partnerek, partnerů a rodin," uvádí Busby.

Také v GMC Software Technology fandí sportu. " Už téměř rok u nás běží GMC Endomondo Challenge: každý měsíc vyhlásí jeden kolega výzvu − nejvíce ujetých kilometrů na kole do práce nebo nejrychleji ujetý kilometr na bruslích apod. Výjimkou nejsou ani kolegové, kteří si během oběda jdou zaplavat či zaběhat," říká Chvátalová z GMC Software Technology.

Související
Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru