Pokud jde o tržby z auditu, bývali jsme v Česku premianti. Jak ve skupině KPMG, tak mezi konkurencí. Audit teď ale stagnuje. Tak zhodnotil pětadvacetileté působení firmy na českém trhu Jan Žůrek, řídící a zakládající partner společnosti KPMG Česká republika. 

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

KPMG, největší z firem takzvané velké čtyřky, utržila v tuzemsku za poslední účetní rok (končící zářím) téměř jeden a půl miliardy korun. "Pokud jde o obrat, rekordní hodnoty z roku 2008 jsme tak zatím nepřekonali," řekl Žůrek. Firmě sice podle jeho slov roste "objem výroby", tedy počet zakázek, sazby u nich jsou ale stále nižší.

Rekordních tržeb ve výši 1,53 miliardy korun dosáhla společnost ve finančním roce 2008.

"Loni jsme rostly o 2,5 procenta, plán jsme ale o třináct milionů korun nesplnili," uvedl zakládající partner KPMG. "Za finanční rok, který nyní běží, už mám výhledy za hranici 1,5 miliardy," dodal.

Jestliže dříve firmu živil z šedesáti procent audit, dnes je to podle Žůrka jen 45 procent. Zbytek obratu přináší poradenství.

Za stagnací odvětví stojí regulace, která je od roku 2008 stále tvrdší. Loni byla schválena unijní směrnice, která od dubna příštího roku zpřísní v oblasti auditu řadu pravidel a dá šanci novým menším hráčům.

Směrnice mimo jiné nařizuje povinnou rotaci statutárního auditora a auditní společnosti nejpozději každých deset let. Zakazuje také poskytování jiných poradenských služeb auditorem, který u klienta vykonává povinný audit. "Jsou tady i jisté debaty, jestli pod vlivem regulací neoddělit poradenství a audit," naznačil Jan Žůrek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru