Když chce firma v Německu získat do svých řad elitní studenty vysokých škol, tedy budoucí špičky v oboru, měla by jim slíbit soutěživé pracovní prostředí, kde budou čelit profesním výzvám. Uspěje také, když jim slíbí, že se brzy stanou lídry a povedou svůj tým lidí. U vysokoškoláků v Česku by ale s těmito sliby příliš nepochodila. Naopak, současní čeští studenti univerzit − takzvaná generace Y − při rozhodování, kam půjdou po škole pracovat, slyší například na to, že jejich práce má vyšší smysl. Mladí Češi chtějí cítit, že kromě vydělávání peněz jsou něčemu dobrému užiteční. V tom jsou Češi unikát, pocit, že "slouží užitečné věci", vyžadují víc než naprostá většina ostatních národů.

Výzkum švédské společnosti Universum, který exkluzivně přinášejí HN, se ptal více než 1,3 milionu studentů vysokých škol z 55 zemí světa a také více než 13 tisíc českých vysokoškoláků, pro jakou společnost by chtěli po škole pracovat, a především co od svého zaměstnavatele požadují. Výzkum ukázal, že mladí Češi jsou svojí povahou při výběru zaměstnavatele dost specifičtí.

"Pro české studenty je důležité poslání, smysl práce a přátelské prostředí ve firmě," říká Tomáš Rašner, oblastní manažer Universa a ředitel společnosti Studenta Media, která výzkum v Česku spolupořádá. Nizozemci, Britové nebo Rusové jsou podle něj jako národy útočníci, Češi jsou více obránci.

"Jsme jakési nárazníkové pásmo mezi Východem a Západem, přičemž jsme z východního bloku jednoznačně nejvíce ,západní‘. Mezi kariérními cíli je pro české studenty důležité, aby sloužili nějaké prospěšné věci, ale nemusí to nutně znamenat společenskou odpovědnost firem,spíše poslání, smysl práce. Toto kritérium je nejvyšší ve Spojených státech a v České republice," podotýká Rašner.

Dalším znakem českých studentů je požadavek přátelského prostředí ve firmě. "Po tom toužíme dokonce nejvíce na světě. A do třetice máme relativně nízký zájem být lídry a přijímat výzvy. Jsme orientovaní na technickou stránku věci, jsme inženýrský národ. Historicky to dává smysl, už za Rakouska-Uherska jsme byli průmyslovou, vývojovou a výrobní částí monarchie. Obchod jako takový tady neměl tak silnou tradici," vysvětluje Rašner.

Infografika
Infografika N

V žebříčcích konkrétních firem, které si studenti volili jako svého vysněného zaměstnavatele, u byznysových oborů a IT vítězí Google. Je známý především technickými inovacemi a experimentálním pracovním prostředím. Následují ho další velké společnosti, jako Microsoft, ČEZ nebo Škoda Auto.

U studentů práv nebo přírodních věd, například fyziky, matematiky nebo biologie, vévodí vzdělávací a vědecké instituce, tedy práce pro vědeckou sféru, která je pro ně volbou číslo jedna. A mladí právníci by dokonce ze všeho nejraději pracovali přímo pro stát. Státní instituce u právníků předstihly i věhlasné právnické kanceláře, jako třeba Allen & Overy a Advokátní Kancelář Brož & Sokol & Novák.

Související
Infografika