Zaměstnanci ruské společnosti Kogalymavia věděli o problémech Airbusu A321, který se v sobotu zřítil v Egyptě s 224 lidmi na palubě. Letuška bezprostředně po katastrofě řekla listu Moskovskij komsomolec, že se piloti a letušky modlili, když měli zrovna na této lince službu.

"Znám tento stroj. Říkali jsme mu Julia. Problémy začaly před čtyřmi měsíci, postupně vypovídaly různé přístroje," uvedla. "Katastrofa byla poslední kapkou. Peníze nám neplatili, jen neustále slibovali. Technický stav letounu byl děsivý," řekla žena, o které redakce mluví jako o Irině.

Další zaměstnanec ruské rozhlasové stanici Business FM řekl, že stroj byl poškozený a celkově problematický. "Piloti doslova bojovali s letadlem, které dělalo příliš prudké a chaotické pohyby," prohlásil.

Společnost Kogalymavia připustila určité finanční problémy. Popřela však, že by stroj, který havaroval, měl závažné technické problémy, a zveřejnila dokumentaci, podle níž společnost získala certifikát Evropské agentury pro leteckou bezpečnost, platný do listopadu 2017.

Příčina katastrofy je však dosud neznámá. Vyšetřování vede egyptská komise, která své závěry ani výsledky analýzy černých skříněk nikomu neposkytla.

Deník Kommersant nicméně uvedl, že ruští experti na místě katastrofy zjistili, že se letoun rozpadl na části již ve vzduchu.

Trup se podle nich mohl rozlomit kvůli prasklině, která vznikla již v roce 2001, když letadlo při přistání v Káhiře narazilo ocasovou částí do ranveje. Defekty sice byly odstraněny, avšak není vyloučeno, že se problémy projevily později.

Stanice CBS News uvedla, že americký satelit zaznamenal nad Sinajským poloostrovem v době zřícení ruského dopravního letadla tepelnou stopu, což by mohlo ukazovat nejen na výbuch nálože, ale také na explozi motoru či palivových nádrží.

Ruská agentura TASS pro změnu s odvoláním na své zdroje v Káhiře napsala, že vyšetřovatelé nalezli na místě nehody předměty nepocházející z letadla.

Související