Zisk Kofoly vzrostl za devět měsíců letošního roku na nejvyšší úroveň v historii této středoevropské nápojářské skupiny. Za růstem stojí nákup výrobce minerálek ve Slovinsku i nový kontrakt na distribuci nápojů firmy Rauch.

Za první tři čtvrtletí dosáhla společnost čistého zisku pro akcionáře na úrovni 69,1 milionů zlotých (438 milionů korun). Výsledek, který je očištěn o jednorázové vlivy, představuje meziroční nárůst o 67 procent. Tržby skupiny stouply o 16,3 procenta na 844 milionů zlotých, což po očištění také představuje historicky nejlepší výsledek. Kofola údaje oznámila v pondělí v prezentaci pro analytiky.

Také ostatní klíčové finanční ukazatele rostly. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) se zvýšil o 34,6 procenta na 150 milionů zlotých.

Hospodářské výsledky odrážejí strategii, kterou firma v minulých letech postavila na růstu pomocí nákupů jiných regionálních výrobců. Součástí strategie je také zaměření se na nápoje spojované se zdravotním životním stylem, jejichž spotřeba ve střední Evropě roste. V březnu koupila majoritní podíl ve slovinském výrobci minerálních vod Radenska, jejíž příjmy teď přispívají k provoznímu zisku skupiny 17 procenty. Firmě také pomáhají změny v distribuci, zejména letošní kontrakt na distribuci rakouského výrobce džusů Rauch.

"Nákup výrobce Radenska a distribuce Rauch v Čechách i na Slovensku pozitivně ovlivnily všechny součásti hospodaření," uvedla firma v prezentaci. "Hospodaření společnosti Radenska se vyvíjelo nad očekávání dobře."

V červnu zástupci Kofoly také podepsali smlouvu, jejímž prostřednictvím firma získá čtyřicetiprocentní podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding. Ta vyrábí minerální vody Budiš, Zlatá studňa, Gemerka, Fatra nebo kolové nápoje Šofokola. Podle mluvčí Kofoly Jaroslavy Musilové zbývá k nabytí podílu schválení transakce slovenským antimonopolním úřadem.

Kofola, která letos přestěhovala své ústředí z polské Varšavy do Ostravy, vznikla v roce 2002 v České republice, když se rodina řeckého rodáka Kostase Samarase po neúspěchu plánu na dovoz džusů z Řecka rozhodla obnovit původně československou značku známého kolového nápoje. V segmentu kolových nápojů se postupně stala dvojkou na českém trhu po Coca-Cole. V roce 2008 do společnosti investoval středoevropský fond Enterprise Investors. To umožnilo sérii nákupů firem a regionální expanzi.

Salátové bary UGO získávají na popularitě

Příjmy Kofoly za prvních devět měsíců na českém trhu vzrostly o 15 procent (v korunovém vyjádření). Přispěla k ním distribuce nápojů Rauch a růst byznysu salátových barů UGO.

Tržby UGO se za devět měsíců v roce zvýšily o 65,4 procent. Řetězec salátových barů, který existuje od roku 2012, se loni rozšířil převzetím konkurenční skupiny Mangaloo. Počet vlastních UGO barů Kofoly vzrostl letos z 23 na 28 a počet těchto barů, které firma provozuje jako franšízu, vzrostl z 27 na 31. Firma v Česku také otevřela svou první restauraci rychlého občerstvení s názvem NaGrilu.

Distribuce Rauch pomohla firmě i na Slovensku, kde celkové tržby rostly o 14,4 procenta.

Prodeje v Polsku klesly o 6,2 procenta. Firma uvedla, že snaha o zlepšení prodejních marží na tomto trhu má dopad na objem prodeje.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Kofola letos přestěhovala své sídlo a mění svoji strukturu. V říjnu se stala divize Kofola ČeskoSlovensko a.s. mateřskou společností celé skupiny. Firma v současnosti připravuje úpis akcií na pražské burze. Detaily této transakce ale zatím nebyly zveřejněny.

Letos Kofola koupila 97,6procentní podíl v největším výrobci minerálek ve Slovinsku, ve společnosti Radenska. Skupina má tak osm výrobních závodů a kromě Polska, České republiky, Slovenska a Slovinska působí také v Rusku.

Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. K produktům Kofoly na českém trhu vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.