Téměř každá pátá firma v Česku nemůže najít podle průzkumu společnosti ManpowerGroup vhodné zaměstnance. Velké společnosti to mívají s hledáním lidí jednodušší, jejich lákadlem bývá známé jméno i vyšší plat a benefity. V malé firmě mohou být zase výhodou lepší mezilidské vztahy. Ty jsou podle průzkumu společnosti AC Jobs důležité pro 40 procent Čechů, kteří jsou kvůli tomu ochotni i změnit práci.

"Ve velké společnosti se o lidech mluví jako o lidských zdrojích a podle toho se s nimi také pracuje. Osobní vztahy jsou typické pro malé firmy, protože jejich nižší počet zaměstnanců umožňuje vzájemnou bezprostřední komunikaci," popisuje Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC Jobs. Jak a kde mají tedy malé firmy v regionech hledat vhodné zaměstnance?

Nejtěžší je první zaměstnanec

Podle průzkumu mezi účastníky soutěže T-Mobilu Rozjezdy roku začínalo rovných 78 procent dnešních majitelů malých firem s podnikáním při zaměstnání, rodičovské dovolené či při studiu a práci se z počátku věnovali převážně ve svém volném čase. Zaměstnance ještě nepotřebovali.

"V některých případech, jako je otevření kavárny, kadeřnictví nebo školky či plán začít podnikat ve větším, se však drobní podnikatelé hledání zástupce na celodenní provoz nevyhnou. A právě přijmout prvního zaměstnance považují účastníci Rozjezdů v prvních letech podnikání za nejtěžší krok," říká Eva Karasová, CSR manažerka T-Mobilu.

V počátcích (a koneckonců pak i v dalším hledání pracovníků) bývá nejjednodušší a nejčastěji využívanou možností osobní doporučení. K tomuto účelu dobře poslouží sociální sítě. Podle odborníků se ale vyplatí nesázet na ně jen ve chvíli hledání, ale dlouhodobě. Právě sem se dívají potenciální zaměstnanci jako první.

"Prezentujte realitu, aby budoucí zaměstnanci měli správné očekávání. Obsah budujte tak, aby to bylo uvěřitelné," radí Jan Podzimek, šéf on-line marketingové agentury Pria. Podle něj je dobře prezentovat na sociálních sítích nejen vlastní úspěchy, ale i úspěchy zaměstnanců a dostat tyto příspěvky mezi jejich přátele.

Dalším tradičním způsobem je inzerce v tisku nebo na internetových pracovních portálech. "Jednorázové inzeráty bývají sice drahé, ale oslovíte velké množství lidí. Musíte se ale smířit s tím, že se ozve opravdu mnoho lidí, kteří nebudou splňovat požadavky," upozorňuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru v ManpowerGroup.

Podle majitele Levandulového statku a kavárny Lukáše Drlíka se také osvědčily specializované servery, které zprostředkovávají práci v konkrétních oborech, jako je například Jobstim.cz. Dalšími tipy jsou v gastronomii GastroJobs.cz, pro právníky Juristic.cz, ve školství Prace.vzdelani.cz nebo v polygrafickém průmyslu Grafika.cz.

Perspektiva v absolventech

Výkonný ředitel v náborové společnosti Hays Czech Republic Ladislav Kučera doporučuje mimo jiné spolupráci se vzdělávacími institucemi v regionu, vysokými a středními školami a učilišti. Toho využil i šéf portálu Sportcentral.cz Roman Sterly, který nechtěl platit drahé programátory a rozhodl se zkusit studenty z posledního ročníku vysoké školy. "Našel jsem si, které předměty se učí v posledním roce na Fakultě aplikovaných věd na Západočeské univerzitě a jací studenti na ně chodí. Napsal jsem e-mail s nabídkou práce a poslal ho asi třem stům lidí. Přibližně deset se ozvalo zpět a se čtyřmi jsem se domluvil," popisuje Sterly. Jeho firma se nedávno zapojila i do programu úřadu práce, který zprostředkovává i praxi nezaměstnaným lidem do 30 let, a v březnu tak přijala šest zaměstnanců.

Právě zapojení do jednoho z programů nebo do databáze úřadu práce je další možností, která navíc není administrativně náročná. "Už po zadání je informace o volném místě dostupná zprostředkovatelkám a poradkyním úřadu. Pokud klient dostane ke konkrétnímu zaměstnavateli doporučenku, musí nejpozději do tří dnů od jejího převzetí zaměstnavatele kontaktovat," uvedla mluvčí úřadu Kateřina Beránková.

Základem úspěchu při hledání vhodných zaměstnanců je zvyšovat image společnosti, ale také se snažit co nejvíce přiblížit případné inzeráty možným zájemcům. "Využijte potenciál vašeho města, vašeho kraje. Lidé jsou pyšní na to, odkud pocházejí. Vaše bannery a sdělení můžou proto vypadat třeba takto: Vyvíjej světové technologie v Liberci!" vysvětluje Podzimek.

Náborový proces je podle něho vhodné co nejvíce zjednodušit a zkrátit. "Velcí hráči jsou pro vás vážnou konkurencí a vy musíte okamžitě reagovat. Zapomeňte na životopisy, mrkněte na LinkedIn, zítra se sejděte s kandidátem na osobní schůzce a pozítří podepisujte smlouvu," říká.