Návrh nového zákona o veřejných zakázkách se posouvá dále legislativním procesem a z většiny mediálních výstupů se dozvídáme, že sice "nemůžeme od nového zadávání čekat nic nemožného, ale přece jen se kyvadlo zakázek zhoupne správným směrem". Takže vše půjde rychleji, snáz a průhledněji. Asi jsem četl jiný návrh zákona.

Potíž spočívá v tom, že vyznat se v tak rozsáhlém a komplikovaném textu není snadné a většina článků jen dále posouvá informace, jež předpřipravilo ministerstvo pro místní rozvoj. Takže se zdá, že nás čekají jen pozitiva. Asi nejsem jediný, kdo tento hromadně šířený optimismus nesdílí.

Schvalovaný zákon o veřejných zakázkách je v pořadí již čtvrtým kompletně novým předpisem regulujícím danou oblast, což je unikát i v rámci nestabilního právního prostředí ČR. Přitom každý z těchto zákonů byl mnohokrát novelizován, často zásadně. Spíše než cílevědomou činnost zákonodárce to připomíná důsledně uplatňovanou metodu pokusu a omylu.

Jestli se nám někdo snaží namluvit, že předkládaný zákon je jednodušší a uživatelsky přívětivější, stačí se podívat na jeho základní strukturu. Skládá se z 278 paragrafů − ten stávající jich má 161, předchozí 112 a původní 72. Nelze samozřejmě zastírat, že nový zákon obsahuje chvályhodné novinky a kroky správným směrem, rozhodující je však celek. A ten dobře nevypadá. Obsahuje četné nášlapné miny, jež nově umožní zadavatelům škodit uchazečům a obráceně. Je v něm řada nově koncipovaných ustanovení, s nimiž se bude muset opět potýkat výkladová praxe.

Obrovským tématem zákona je soutěžení nikoliv jen na cenu. Každý něco takového odsouhlasí, protože kvalita je evidentně také důležitá. K tomu dvě poznámky. Všechny "nové" postupy hodnocení zakázek, které jsou s velkou slávou "zaváděny", umožňuje už zákon současný. Zásadní je ale fakt, že zadavatelé nejsou schopni tyto nástroje používat.

Konečně pokud jde o proklamovanou průhlednost, jsem maximálně skeptický. Pokud poslední velká novela stávajícího zákona dostala přízvisko "transparenční", jak máme označit zákon, který všechny její zbylé prvky zrušil? Nejsem příznivcem přehnané regulace, jistá míra volnosti poskytnutá zadavatelům je namístě. Ale tak, jak byla nastavena, je snadno zneužitelná. Trochu mi to evokuje vracení tlačenky do tomboly ve filmu Hoří, má panenko. My vám tady teď na chvíli zhasneme a vy začnete ty zakázky zadávat férově…

Máme před sebou další pokus, jak se veřejným zakázkám dostat na kobylku. V praxi se přijde na to, že to opět skřípe. A do dvou let si v novinách přečteme, jak je potřeba změnit zákon o veřejných zakázkách. Chcete se vsadit?

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru