Některé vozy automobilky Opel vytváří v běžném provozu až pětinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy, prohlásili v pátek v Berlíně zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s dieselovým motorem testovat ve Švýcarsku.

Ekologové nyní žádají německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace s emisními testy, podobně jako automobilový koncern Volkswagen.

"Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu, který slouží při zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent," řekl předseda DUH Jürgen Resch.

"Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by měly růst emise jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou, zvlášť když zadní kola motorem poháněná nejsou," řekl Resch. Vyzval proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), aby záležitost prověřil a objasnil nesrovnalosti v emisních testech.

Podvody s testy emisí objevily v září americké úřady u některých dieselových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Resch už na počátku října vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. V pátek uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy. Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u nichž má podezření na falšování údajů o emisích.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.

Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard korun). Řada analytiků však předpokládá, že nebude dostatečná. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun).