Práce z domova se stává čím dál populárnější. Kdo by taky nechtěl pracovat z pohodlí vlastního gauče. Takzvané home office jsou ale nakloněni i zaměstnavatelé. Letos nabídli už téměř sedm tisíc pracovních pozic, které tento režim aspoň částečně zahrnovaly. A počet takových nabídek stále narůstá. Nejčastěji tuto možnost dostávají zaměstnanci v IT oborech, u programátorských pozic je to podle portálu Jobs.cz až 22,4 procenta nabídek.

V čem je benefit práce na dálku pro zaměstnavatele tak lákavý? Určitou roli hraje finanční úspora za nájem kanceláří a energie, ale to není to jediné. "Možnost práce z domova vnímám mimo jiné i jako projev důvěry zaměstnanci, což se zaměstnavateli vrací formou větší loajality a motivovanosti zaměstnanců, jejich lepším výkonem, menší fluktuací a také urychlením návratů rodičů z mateřské nebo rodičovské dovolené. Ve výsledku může sloužit i jako dobré úsporné opatření," vysvětluje Pavla Kozáková z České spořitelny.

Úřad v obýváku

V Hradci Králové vybudovali sice pro své úředníky sídlo kraje za dvě miliardy korun, krajský úřad ale nyní zaměstnává 61 "domácích pracovníků" a na příští rok se chystá jejich řady rozšířit. Všichni si systém shodně pochvalují, a kraj tak loni uspořil 1,2 milionu korun. Jak ale úřad prověří efektivitu domácí kanceláře? "Zaměstnanci se při zahájení práce doma přihlásí do docházkového systému prostřednictvím softwarové aplikace ve svém počítači − jako na úřadě. Přihlášení je znázorněno na intranetu krajského úřadu," uvádí Martin Holek z kanceláře hejtmana.

Ve firmě Naturhouse, která se věnuje výživovému poradenství, se systém osvědčil poněkud netradičně. I když je poradenství profesí ryze kontaktní, několik domácích pracovníků společnost přesto zaměstnává. Jsou to maminky na mateřských dovolených. Práce z domova je pro ně vhodnou alternativou, jak skloubit rodinný život s prací. "Home office jsme začali zhruba před 2,5 roku, kdy naše zaměstnankyně, která čekala dvojčata, projevila zájem nadále pracovat, byť z domova a na zkrácený úvazek," vypráví majitel firmy a prezident České asociace franchisingu Jan Gonda. Vyhověl jí a dobře udělal. Zájem pak projevily i ostatní zaměstnankyně a režim maminek s domácí kanceláří je dnes ve firmě běžnou praxí. Ženy, které tuto možnost v poradně vyzkoušely, se ale vrátily k běžné každodenní praxi, jakmile děti dorostly do školky. "Z vlastní zkušenosti uznávají, že osobní kontakt s personálem na pobočkách, centrálou i klienty je nenahraditelný," připouští majitel firmy.

Lákavé, ale…

"Představa práce z domova je lákavá, vybaví se nám poklidné ranní vstávání v pozdější hodinu, káva, pohodlné křeslo v obývacím pokoji a šéf někde hodně daleko. Pokud však mluvíte s lidmi, kteří s prací z domova mají zkušenost, jejich odpověď již nebude tak jednoznačná," varuje psycholožka Dagmar Doubková. "Pracovat z domácího prostředí, které jinak slouží k odpočinku, odolat možnosti podívat se na fotbalový zápas či seriál v televizi, dočíst tu úžasně napínavou detektivku, nevěnovat se úklidu, který jsme včera nestihli, je někdy těžké. Vyžaduje to velkou sebe­disciplínu a motivovanost k práci," vysvětluje.

Motivace v prostředí, kde prokrastinace číhá na každém rohu, je jistě složitá, jenže jak se soustředit v jedné velké místnosti plné zvuků a vjemů, jakou je dnes moderní open space? Ve srovnání s tím může být soustředění doma přece jen snazší, upozorňuje psycholog Jan Švehlík. Další možný problém vidí ale v závistivosti. "Pokud zaměstnavatel bez zřejmého důvodu nechává jednoho zaměstnance pracovat z domu častěji než jiné, atmosféře ve firmě to uškodí asi více, než kdyby možnost práce z domova vůbec nebyla," míní Švehlík.

Pracovní režim, který zahrnuje tlusté ponožky a hrnek s kakaem, zkrátka není pro každého. "Nejlepší je prakticky vyzkoušet, jak zaměstnanec práci z domova zvládá. Zaměstnavatel si tak otestuje, jestli má dotyčný dostatečnou pracovní morálku pro práci z domova a současně zda se neobjeví nějaké nepředvídané potíže − v komunikaci s kolegy, v technickém zázemí a podobně," uzavírá psycholog.