Na zářijovém veletrhu současného umění START v Londýně, který hostila jedna z nejvýznamnějších britských galerií Saatchi, se sešlo přes 50 vystavovatelů z 28 měst na pěti kontinentech.

A nejúspěšnějším z umělců, jejichž díla se tam nabízela, se stal Čech David Černý. Za jeho Stephena, tedy reliéfní portrét anglického vědce Stephena Hawkinga vytvořený speciálně pro veletrh, zaplatil britský sběratel v přepočtu tři miliony korun.

"Pořadatelé přitom původně doporučovali, abychom požadovali cenu o dvě třetiny nižší," prozrazuje Petr Šec z pražské DSC Gallery, která do Londýna kromě děl Davida Černého přivezla ještě práce sedmi dalších českých a slovenských umělců − Viktora Freša, Michala Gabriela, Ašota Haase, Martina Krajce, Jakuba Matušky alias Maskera, Pasty Onera a Romana Týce.

Pražští galeristé však věřili, že práce Davida Černého, jehož tvorba dnes už má světový ohlas, se prodá za víc. A nemýlili se. Stephen je nejnovějším přírůstkem v řadě reliéfních portrétů světových osobností, které Černému imponují nebo s nimiž cítí spřízněnost.

Patří mezi ně například režiséři Alfred Hitchcock, David Lynch, Wim Wenders nebo Jan Švankmajer, výtvarník Andy Warhol a také politik Karel Schwarzenberg.

Černý tvoří jejich portréty z polymerních materiálů za použití unikátní technologie. Stephen je zatím nejrozměrnějším artefaktem z celé série.

"Kvalita současného českého umění se dnes nedá potvrdit jinak než účastí na mezinárodních veletrzích. Je to začátek nové cesty pro Davida Černého, ale i pro ostatní české a slovenské umělce," říká Olga Trčková z DSC.

Velkému zájmu se v Londýně těšila také díla Viktora Freša a Martina Krajce, která se prodala za statisícové částky. "DSC Gallery zaznamenala nejlepší prodeje ze všech zúčastněných," komentuje Petr Šec úspěch jediného českého vystavovatele na londýnském veletrhu.

Ten se zaměřuje na progresivní galerie, začínající umělce a novou výtvarnou scénu.

Za čtyři dny ho navštívilo přes 30 tisíc zájemců o současné umění.