Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Ve zprávách a komentářích o "zlotřilém" Volkswagenu totiž zaniká jeden zásadní fakt. Jedná se o zoufalou reakci na bláznivé ekologické požadavky ze strany Evropské unie a USA. Jejich splnění je však v praxi buď nereálné, nebo by si vyžádalo zdražení aut o desítky procent. V silně konkurenčním prostředí si nikdo nedovolí začít zvedat cenu jako první.

Je to začarovaný kruh. Bohatší lidé a firmy požadují luxusní auta se silným motorem, automobilky musí brát ohledy na cenovou politiku konkurence a Evropská komise tlačí na nízké emise. Logickým důsledkem takového prostředí jsou kouzla s výší spotřeby, s emisemi oxidu uhličitého, oxidů dusíku a tak dále.

Rozsah problému odhalila třeba aktuální studie nevládní organizace Transport & Environment. Vozy střední a vyšší třídy - jedná se o vozy Mercedes, BMW i další - vypouštějí v běžném provozu o 40 až 55 procent více emisí než při laboratorních testech. V případě malých vozů není třeba tolik podvádět, rozdíl v případě Renaultu Twingo je podle autorů studie "jen" 10procentní.

Tlak na snižování emisí je samozřejmě správný, chceme-li udržet obyvatelnou planetu i pro příští generace. Úředníci, kteří nové regulace v Bruselu vymýšlejí, by si však měli uvědomit, že stanovení nereálných požadavků na emise aut či elektráren – kde podobné problémy nastanou do 10 let také – k úspěchu nepovede.

Související