Až desetkrát více peněz by mohly ušetřit domácnosti a firmy, které by v budoucnu používaly bezdrátové přístroje přímo napojené na internet. Například ledničky nebo pračky, ovladatelné různými mobilními aplikacemi.

"Zatím jsou tyto supertechnologie pro lidi příliš drahé, ale velmi brzo se stanou masovou záležitostí," tvrdí Paul Lee, partner a šéf oddělení pro výzkum nových technologií, médií a telekomunikací v poradenské společnosti Deloitte. A poukazuje na průzkum Prognózy pro technologie, média a telekomunikace na rok 2015, na kterém se podílelo 15 tisíc odborníků z bank, firem či médií.

"V roce 2015 bude více než 60 procent z jedné miliardy celosvětových bezdrátových přístrojů zakoupeno, zaplaceno a používáno podniky," říká Lee, který své poznatky a pohled na budoucí vývoj moderních technologií i jejich vliv na životy lidí představil v pražské centrále Deloitte.

Zároveň podotýká, že drtivá většina servisu napojeného na takzvaný internet věcí bude benefitem pro firmy, nikoliv pro uživatele. Lee tak potvrdil slova Johna Thomase Chamberse, výkonného ředitele globální technologické společnosti Cisco Systems, jenž před nedávnem uvedl, že propojené věci od aut až po domácnosti v sobě skrývají obchod v hodnotě několika stovek miliard dolarů.

Podle průzkumu společnosti Deloitte má zatím nejvíce lidí s internetem propojené herní konzole, chytré televize a bezdrátové mikrofony.

14,5 tisíce korun

je minimální cena mobilních telefonů, které v loňském roce tvořily téměř polovinu celkových tržeb za smartphony.

Stále nejoblíbenější moderní technologií však zůstávají chytré telefony. "Počítáme, že trh s novými verzemi chytrých telefonů letos přesáhne jednu miliardu prodaných kusů," vyčísluje analytik. Podle jeho slov budou chytré telefony patřit mezi nejoblíbenější moderní technologie až do roku 2020.

"Trh s telefony je na špičce a je zajímavé, že podle našeho zjištění si lidé kupují buď levné, nebo drahé mobily," říká Lee. Poukazuje tím na fakt, že podle zjištění Deloittu dosáhly prodané telefony v hodnotě minimálně 14,5 tisíce korun téměř poloviny celkových tržeb. Mezi nejpopulárnější značky patří Apple, který s žebříčkem zahýbe vždy na podzim, kdy uvádí novinky, dále to jsou Samsung, Microsoft, BlackBerry a HTC.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru