S meziročním poklesem pouhých 0,5 procenta za první půlrok letošního roku vypadá americký hudební trh stabilně. Ve skutečnosti jeho proměna pokračuje rychleji než dřív.

Prodeje nahrávek na fyzických nosičích CD letos strmě klesly téměř o třetinu, přesněji o 31,5 procenta, a vygenerovaly jen 494,8 milionu dolarů. To je z důvodu nejrůznějších slev o 81 procent méně než za stejnou dobu vloni, jak podotkla agentura AFP.

Podle ní se ale trhu už daří tyto propady vyvažovat příjmy z digitálů. Celkem hudební průmysl za první pololetí 2015 dosáhl tržeb ve výši 3,17 miliardy dolarů, z čehož 1,03 miliardy tvoří streamování. Meziročně narostlo o 23 procent i díky opětovnému spuštění služby Tidal, která nyní konkuruje Spotify, Google Music nebo Deezeru.

Právě Deezeru se ale nevyplatilo, že v lednu koupil levnou streamovací platformu Muve Music a vzápětí ukončil její činnost. Podle serveru Billboard.com jen málokterý z uživatelů přešel na dražší Deezer.

Ve statistikách se ještě nestačilo projevit spuštění služby Apple Music, která funguje teprve od 30. června. Uživatelům navíc nabízela tříměsíční předplatné zdarma, tyto účty vyprší teprve koncem září.

Streamovacím službám v USA a v Kanadě se letos podařilo získat 200 tisíc nových platících zákazníků, celkově má některou ze služeb předplaceno 8,1 milionu uživatelů. Více jich k placenému modelu nepřivedly ani kampaně Spotify z loňského listopadu a letošního května, kdy služba na tři měsíce nabízela placený účet za symbolický jeden dolar.

Tržby z prodeje vinylů meziročně narostly o 52 procent, s částkou 226 milionů dolarů ale stále nepředstavují ani polovinu prodejů CD. Prodeje digitálních alb a skladeb letos vygenerovaly 1,3 miliardy dolarů, což je o čtyři procenta méně než vloni.

Stále jde ale o podstatně vyšší částku než ze streamování. Zatímco jednotlivých skladeb se letos prodalo o 9,4 procenta méně, prodeje celých alb vzrostly o 4,2 procenta.