Blanka není tunel je hlavním heslem informační a reklamní kampaně, kterou několik dnů před plánovaným otevřením tunelového komplexu Blanka spustí stavební firma Metrostav. Firma se v ní pokouší vysvětlit nesrovnalosti, které problematickou stavbu provázejí, a odpovědět na otázky, proč se Blanka prodražila a proč na její otevření museli řidiči tak dlouho čekat.

Od neděle fungují webové stránky blankanenitunel.cz, na několika místech metropole budou k vidění billboardy.

Tunel včetně napojení na městský okruh vyjde na 43 miliard korun. Vedení města jej slibuje otevřít 19. září. Hlavní město zatím žádnou kampaň nemá.

"Praha bude informovat občany o změnách v dopravě a poskytne informace, které budou sloužit k co nejlepší orientaci v jednotlivých tunelech respektive u vjezdů a výjezdů. Nepůjde však o žádnou rozsáhlou kampaň za použití billboardů," řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Informovat prý chce prostřednictvím médií, na webu a prostřednictvím informační brožury. Kdy se tak stane, neuvedl.

"Kampaní chceme veřejnosti osvětlit, jak to bylo s výstavbou Blanky, kolik skutečně stála a co způsobilo skluz v jejím otevření," řekl mluvčí stavební firmy František Polák.

"Myslíme si, že bylo řečeno příliš mnoho nepřesností a zkreslených údajů, které na konci výstavby chceme vyvrátit. Přijde nám to jako ten nevhodnější moment pro nápravu mýtů a polopravd," doplnil. V následujících dnech se lidé s reklamou setkají i ve vagonech metra, na zastávkách MHD, ale i na sociálních sítích.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy. Více než šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit v roce 2011. Za zpožděním podle Metrostavu stojí náročný proces získávání stavebních povolení a výkup pozemků, ekonomická krize a arbitráž ohledně platnosti smluv.

Podle údajů na webu se Blanka oproti původnímu předpokladu prodražila o osm miliard. Firma operuje pouze s částkou 37 miliard korun, která nezahrnuje náklady na napojení Blanky na křižovatku Malovanka a na Strahovský tunel. Za nárůstem ceny prý stojí nejen dodatečné náklady, ale i růst inflace a změny v DPH.

Metrostav připomíná, že Blanka je nejdelším tunelovým komplexem v České republice a nejdelším městským tunelovým komplexem v Evropě. Poukazuje na zajímavosti, mimo jiné na to, že je v něm nainstalováno speciální osvětlení, které řidičům nezpůsobuje světelný šok, ale umožní přivyknout na světelné podmínky v podzemí.

Na bezpečnost a plynulost provozu podle webu nonstop dohlíží videodohled a videodetekce. Kamery monitorují nejen bezpečnost, ale také dodržování povolené rychlosti a bezpečné vzdálenosti mezi auty. V případě nouzového volání z SOS výklenku příslušná kamera ihned upozorní dispečera. Kamery automaticky upozorňují i na případné chodce, kolony, havárie nebo vozidla v protisměru. Blanka ovšem stále nemá vlastní dispečink, jehož výstavbu provázejí problémy.

Kritici tvrdí, že Blanka dopravě ve městě neuleví. Poukazují na to, že neexistuje plán návazných dopravních opatření, zejména na výjezdech z tunelu.