Od ledna nový zákon nařizuje výrobcům aut registrovat všechny vozy, které exportují po vlastní ose. To se týká hlavně nákladních aut a autobusů. Právě z takto vzniklých údajů v registru vozidel pak vycházejí všechny statistiky o vývoji tuzemského trhu. Jiný zdroj dat neexistuje, kvůli změně zákona tak dochází ke zkreslení.

Pokud chtějí například v kopřivnické Tatře vyvézt auto po vlastní ose, musí pro ně nejprve získat české registrační značky. Ty si ale na přepážce ani nepřevezmou. Obratem je zase vracejí a žádají o odhlášení vozidla z registru kvůli exportu. I pár minut, po které se vůz oficiálně stal součástí českého vozového parku, ale stačí, aby se objevil ve statistikách o vývoji počtu prodaných nákladních aut na českém trhu.

Změna zákona měla zabránit takzvaným polopřevodům u osobních aut. Tedy situaci, kdy auto už nevlastnil první majitel, ale zároveň ho ještě neměl ten nový. Toto je jeden z vedlejších efektů změny.

"Do konce roku 2014 stačilo provést na příslušném městském úřadu registraci přímo na konečného zákazníka − tedy klidně i do zahraničí. Dnes musíme vozidla nejprve zaregistrovat na Tatru a následně zažádat o vývoz do zahraničí," popisuje mluvčí Tatry Andrej Čírtek. Výsledkem postupu je, že to podle statistik na první pohled vypadá, že je značka v Česku úspěšnější než dříve − místo loňských 74 je za prvních sedm měsíců roku nyní ve statistikách 88 vozidel.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že tento postup je jediný správný. Výrobci autobusů se jej ale příliš nedrží. Z Česka letos odjelo k zahraničním zákazníkům přes tisíc autobusů i bez české registrace.

Aleš Lipavský, šéf marketingu společnosti SOR Libchavy, říká, že k vývozu po konzultaci s příslušným úřadem v Ústí nad Orlicí registraci nepotřebují, a to i když autobusy vyvážejí po vlastní ose. Stejný postup používá i největší tuzemský výrobce autobusů Iveco z Vysokého Mýta, který spadá pod stejný úřad jako SOR.

Jen krátké registrace s následným exportem se týkají i prodejců nákladních vozidel zahraničních značek. Třeba MAN za první polovinu roku vyvezl 92 vozidel, tedy 13 procent svých deklarovaných tuzemských prodejů. Ve statistikách se objevují i vyvážené nové nákladní vozy Volvo, DAF či Iveco.

Zkreslení se týká i zmíněných tuzemských výrobců autobusů, i když se ve statistikách domácích prodejů objevuje jen zlomek produkce, kterou exportují.

To dokládá například pohled na pohyby v registru během května. Přibylo v něm 28 nových autobusů značky SOR, tedy totéž, co pro tento měsíc jako tuzemský prodej vykazuje Svaz dovozců automobilů. Ale 12 z těchto autobusů bylo po registraci v Ústí na Orlicí, tedy nedaleko samotné továrny, vyvezeno do zahraničí. I u Iveka jsou exportovány desítky autobusů s předchozí českou registrací.

Samotný SOR ale tvrdí, že statistiky odpovídají realitě. V Česku podle interních dokladů prodali 233 autobusů, tedy téměř totéž, co udávají statistiky. "Nezaznamenali jsme žádné zkreslení," říká Lipavský, ke květnovým údajům se ale nevyjádřil.

Ministerstvo dopravy se snaží situaci napravit a připravuje novelu, jak ji opět zjednodušit a udělat to tak, aby nebylo nutné nové auto na export registrovat, jako to fungovalo ještě loni. "Novela je v meziresortním připomínkovém řízení. Je v ní zakotvena možnost použití vývozních značek i pro vozidla neregistrovaná v Česku," popisuje mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Zkreslené statistiky se ale netýkají jen nákladních aut a autobusů. Realitě dlouhodobě neodpovídají data o prodeji osobních aut. Desítky tisíc vozů ročně dostanou tuzemské registrační značky, které nikdy nebudou nasazeny. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku je v registru navíc 28 tisíc osobních aut, která byla přihlášena jen ve snaze značek zvýšit si papírově podíl na trhu.