Centrála Twitteru je od nich vzdálená zhruba pět set metrů, sídlo další velké sociální sítě Yelp něco přes kilometr. Původem pražská technologická společnost Apiary vzala svůj plán dobýt Spojené státy opravdu vážně. A úspěšně, v jejífch kancelářích na 9. ulici v San Francisku a v Praze už pracuje přes 30 lidí a desítky dalších brzy přibudou.

Společnost, za níž stojí dva nadšení informatici Jakub Nešetřil a Jan Moravec a která pomáhá programátorům s tvorbou a popisem webových rozhraní, právě získala rekordní investici bezmála sedm milionů dolarů, tedy zhruba sto sedmdesát milionů korun.

To je víc, než kolik ve srovnatelné fázi svého rozvoje dostaly dva dosud v Silicon Valley nejúspěšnější české podniky − analytici dění na sociálních sítích Socialbakers v čele s Janem Řežábem a experti na zpracování velkých dat GoodData ze stáje Romana Staňka.

6,8 milionu

dolarů získala Apiary od investorů v aktuálním kole financování. Celkem od nich má už 8,4 milionu dolarů, tedy přes 200 milionů korun.

"Investovali do nás stejní lidé a firmy, kteří nám dali peníze už v roce 2013," vysvětluje šestatřicetiletý Nešetřil, který se s rodinou kvůli expanzi společnosti už před časem přestěhoval do USA.

Těmi, kdo rozvoj Apiary financují, přitom není nikdo menší než dvě z nejúspěšnějších amerických venture kapitálových firem Flybridge a Baseline Ventures, menším dílem přispěla i česká Credo Ventures Ondřeje Bartoše. Tito investoři už na Nešetřila a spol. vsadili dohromady v přepočtu přes 200 milionů korun.

"Máme radost, že můžeme dělat s takovým týmem, který nepřestává přicházet s inovacemi a pořád roste v tomto mimořádně vitálním prostředí," pochvaluje si spolupráci s Apiary partner Flybridge David Aronoff. Jeho společnost v minulosti pomáhala v rozjezdu firmám jako Crashlytics či Firebase, které později koupili internetoví giganti Twitter, respektive Google.

Také další z minoritních spolumajitelů Apiary má velké zkušenosti: Steve Anderson je podle magazínu Forbes jedním z pěti nejlepších investorů do start-upů v USA, zásadně se podílel například na rozvoji fotografické sociální sítě Instagram, kterou později za miliardu dolarů koupil Facebook.

To, čím čeští "ajťáci" tak zaujali ostřílené zaoceánské podnikatele, je specifická platforma, kterou nabízejí − vyvinuli internetový nástroj, přes nějž mohou programátoři nastavovat, kódovat, ale nově i testovat různá webová rozhraní a aplikace, skrze něž firmy komunikují se svými zákazníky.

Společnost se podílí na správě zhruba 160 tisíc těchto rozhraní a je v tom největším hráčem na světě. Její služby vy­užívá třeba výrobce sportovního vybavení Nike, softwarový gigant Microsoft, zpravodajská agentura Bloomberg či výrobce síťových řešení Akamai. "Výrazně rosteme, daří se nám skvěle," raduje se Nešetřil, vášnivý účastník programátorských soutěží zvaných hackaton, který svou kariéru začínal u gurua českých startupistů Romana Staňka.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Kolik za své produkty Apiary ročně utrží, nechce prozradit. Jak už to ale u podobných technologických projektů ve fázi expanze bývá, firma bude zatím ztrátová. Investorům to však nevadí − tím, kolik už společnosti poskytli peněz, ji podle propočtu HN ocenili minimálně na třicet milionů dolarů, tedy asi tři čtvrtě miliardy korun.

Jak přibývá firem, které potřebují, aby s nimi jejich zákazníci z podnikové sféry komunikovali a obchodovali on-line, roste také poptávka po technologiích, které jim to usnadní. Podle analytické společnosti Gartner bude během roku 2017 takto probíhat až polovina transakcí mezi firmami. A to je důvod, proč Apiary má tak perspektivní budoucnost a lidé jako David Aronoff, Steve Anderson nebo Ondřej Bartoš jí tolik věří.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru