Největší americká zbrojovka Lockheed Martin se dohodla, že zaplatí devět miliard dolarů (zhruba 225 miliard korun) za převzetí výrobce helikoptér Sikorsky Aircraft od průmyslového koncernu United Technologies. Oznámila to dnes firma. Potvrdila tak nedělní informace agentury Reuters.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Dohoda představuje největší akvizici firmy Lockheed Martin od převzetí společnosti Martin Marietta za zhruba deset miliard dolarů před 20 lety. Firmy chtějí transakci dokončit nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku. "Sikorsky doplní naše široké portfolio letecké techniky a vojenských systémů a technologií," uvedla generální ředitelka Lockheedu Marillyn Hewsonová.

Problémy pro Aero

Obchod pozorně sleduje i český letecký průmysl, konkrétně Aero Vodochody. To je předním dodavatelem společnosti Sikorsky, vyrábí pro něj těla civilních helikoptér S-76 či kokpity vojenských vrtulníků Black Hawk. Tím, že Lockheed Martin je zbrojařskou firmou, lze čekat, že bude rozvíjet zejména vojenskou část. Na trhu se spekuluje, že by nový majitel mohl civilní část přeprodat jinému zájemci.

"V tuto chvíli je předčasné odhadovat, co pro nás znamená akvizice Sikorskyho společností Lockheed Martin. Určitě je to velmi dobrá informace pro vojenské programy Sikorsky, v našem případě to je Blackhawk UH-60," řekl pro HN v reakci na transakci prezident Aera Ladislav Šimek.

Aeru ale problémy způsobuje civilní zakázka pro Sikorsky. Šimek v květnu v rozhovoru pro HN prohlásil, že ještě v 2008 tvořil program více než 90 procent tržeb a zisku a že nastat problémy se Sikorsky tehdy, "šlo by Aero do kopru". V současnosti je podle něj situace výrazně lepší, protože se podařilo získat jiné programy.

Ale i tak musí vodochodská továrna vlastněná investiční skupinou Penta řešit velké problémy. "Program je v současné době skutečně ve velkém útlumu, ale výroba je zachovaná. Očekáváme dodávky i v příštím roce, i když velmi malé," přiznává Šimek. "Letos jsme měli dodávat 29 helikoptér, ale to číslo nakonec bude jednociferné," popisuje Šimek současný stav v Aeru.

Továrna kvůli útlumu výroby civilních vrtulníků musela propustit část ze svých 2000 zaměstnanců. Nechce uvést kolik, patrně se jedná o desítky lidí. "Primárně jsme se snažili převést lidi na jiné programy. Ti, kteří měli smlouvu na dobu určitou, tak skončili. A v menší míře jsme museli přistoupit i k propouštění," uvedl Šimek. "Čísla bych si dovolil nekomentovat," dodal.

Podle informací HN momentálně probíhají jednání Aera se Sikorskym. Česká továrna se dožaduje náhrady škod za výpadek nasmlouvaných zakázek.

Lockheed chce akvizicí zvýšit tržby

Společnost Lockheed dnes rovněž oznámila, že ve druhém čtvrtletí zvýšila čistý zisk o 4,5 procenta na 929 milionů dolarů (přes 23 miliard korun). Lockheed vyrábí například stíhačky F-35, satelity či válečné lodě.

Firma Sikorsky je známá hlavně svými vrtulníky Black Hawk a patří mezi největší výrobce helikoptér na světě. Vyrábí helikoptéry pro vojenské i civilní účely a podle hodnoty dodávek je největším dodavatelem vrtulníků pro Pentagon.

Převzetí podniku by se mohlo stát novým motorem růstu firmy Lockheed, jejíž příjmy v posledních pěti letech spíše stagnují, protože Pentagon snížil rozpočet a tento výpadek se daří jen částečně vyrovnávat zvýšením vývozu.

Také firma Sikorsky se nicméně potýká s problémy. Na počátku června oznámila, že zruší 1400 pracovních míst, což odpovídá téměř deseti procentům její celkové pracovní síly. Důvodem tohoto rozhodnutí je mimo jiné pokles vojenských zakázek.