Po devíti letech od chvíle, kdy do Česka dorazil tzv. cashback, tedy možnost vybírat z platebních karet přímo u pokladen v supermarketech, je to stále okrajová služba. Přestože cashback je na rozdíl od výběrů z bankomatů vždy zdarma, Češi si tímto způsobem vyberou zhruba jedno promile hotovosti z platebních karet. To se ale může brzy změnit.

Velké banky tlačí na zdražení výběrů z bankomatů. A menší konkurenti, kteří za klienty většinou platí výběry v celé tuzemské bankomatové síti, by cashback chtěli oživit.

"Kdyby významná část klientů nahradila výběry z bankomatů cashbackem, ušetřili bychom několik milionů korun ročně," říká Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů Equa bank. "Naše náklady na něj jsou o třetinu nižší než náklady na výběr z bankomatu," vysvětluje Veselý. Ty se podle zdrojů HN pohybují mezi 10 a 14 korunami za každý výběr.

"Určitě máme zájem, aby se služba více využívala," říká i mluvčí mBank Pavel Vlček. Podle Vladimíra Komjatiho, mluvčího Air Bank, by do budoucna mohlo jít o alternativu k bankomatům.

Předpokladem k renesanci cashbacku je silnější propagace bank, karetních asociací a obchodníků. Všechny strany připouštějí, že informovanost lidí o službě je nízká a omezená je i síť obchodů, kde je k mání. Typově nejvíc jde o potravinářské prodejny, benzinky a drogerie, ale ne všechny. Z velkých potravinářských řetězců ji umožňuje Albert, Globus, Penny, Tesco a Coop. Naopak Billa, Kaufland, Lidl nebo Makro ji nenabízí.

"Sami chceme letos o cashbacku víc mluvit. Ke změně chování lidí je ale nutné, aby se do toho zapojili i ostatní. Už jen tím, že by se tato možnost u pokladen aktivně nabízela, by zájem o službu naprosto přirozeně vzrostl," míní Komjati.

ČSOB a Česká spořitelna, které v součtu zajišťují většinu z více než osmi tisíc míst pro cashback a jsou největšími vydavateli platebních karet, se k rozšiřování služby staví vstřícně. "Zamýšlíme se nad tím, jak motivovat obchodníky, aby ji více nabízeli a aby o ní naši klienti věděli a používali ji," uvádí Klára Pačesová z České spořitelny. "Jde o unikátní a užitečnou službu, kterou chceme rozhodně rozšiřovat. Už nyní ji zajišťujeme pro významné obchodníky a další ji zvažují a chtějí ji v blízké budoucnosti zavést," tvrdí Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.

Banky a karetní asociace

Nové plány mají i karetní asociace, které v kontextu evropské regulace pro oživení cashbacku v Česku nyní vidí velkou příležitost. Nová regulace Evropské unie nařizuje snížit poplatek, který obchodníci platí bance, s jejíž kartou zákazník platil. Proti současnosti klesne od 9. prosince na jednu pětinu. Výpadek příjmů bankám, které jim přinášejí nejméně čtyři miliardy ročně, budou muset nahradit úsporou jiných nákladů na karty. A banky, které provozují velké bankomatové sítě, si už nyní prosazují zvýšení poplatků za výběry pro cizí klienty.

"Zvláště menší banky budou chtít cashback víc využít a současnou situaci by mohly změnit. A i s růstem obliby placení kartami v obchodech nastává také pro nás ta správná příležitost víc ho propagovat," prohlašuje Miroslav Lukeš, šéf společnosti MasterCard pro Česko. Podle něj karetní asociace chystá kampaň mezi klienty i obchodníky.

"Je to spíš otázka příštího roku, protože teď se soustřeďujeme na Polsko a Rakousko. Součástí by mohla být revize podmínek cashbacku. Teď je možné ho využít jen při nákupu na kartu v hodnotě minimálně 300 korun a maximálně si na něj zákazník může vybrat z karty 1500 korun. Minimální limit nákupu by mohl klesnout na sto korun a maximální výběr by se mohl zvýšit na úroveň průměrného výběru z bankomatu," říká Lukeš. Podle něj velký potenciál pro cashback skýtá jeho zavedení na poštách.

Také Visa dává najevo, že chce využívání této služby zvýšit.

Podle Marty Novákové, prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu, je brzdou nastavené schéma cashbacku.

"Obchodníkům k němu chybí větší motivace, zpomaluje jim provoz na pokladnách. Půjdou do něj víc, když zákazníkům bude přinášet větší přidanou hodnotu. To by nastalo v situaci, když by bankomatové výběry zdražily a výběry v obchodech zůstaly zadarmo," míní Nováková.

Banky a karetní asociace