Americký herec Harvey Keitel, držitel karlovarské Ceny za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii z roku 2004, ve čtvrtek opět přijel do dějiště této přehlídky. Přicestoval s rodinou a před Grandhotelem Pupp ho přivítal prezident festivalu Jiří Bartoška. Na jubilejním ročníku Keitel doprovodí snímek Paola Sorrentina Mládí, ve kterém ztělesnil hlavní roli vedle Michaela Cainea.

V pátek před polednem se Keitel setká s novináři, projekce filmu začne ve Velkém sále Thermalu ve 14 hodin. V sobotu se vzácný host zúčastní slavnostního zakončení jubilejního 50. ročníku. Keitel byl ve Varech jednou z prvních oceněných osobností světového filmu, které souhlasily s tím, že s cenou natočí festivalovou znělku.

Keitel vyrůstal v Brooklynu, profesionální hereckou kariéru zahájil na mimobroadwayských scénách, na Broadwayi debutoval ve hře Smrt obchodního cestujícího. K filmu ho přivedl režisér Martin Scorsese, s nímž v počátku kariéry natočil několik titulů jako Špinavé ulice (Mean Streets, 1973), Alice už tu nebydlí (Alice Doesn ?t Live Here Anymore, 1974) a Taxikář (Taxi Driver, 1976).

V polovině 70. let hrál u Ridleyho Scotta v historickém dramatu Soupeři (The Duellists, 1977), se Scorsesem se opět sešel při natáčení kontroverzního Posledního pokušení Ježíše Krista (The Last Temptation of Christ, 1988), kde ztvárnil Jidáše. V roce 1991 byl nominován na Oscara za vedlejší roli v gangsterce Bugsy.

V 90. letech Keitel našel dalšího režiséra, který ovlivnil jeho filmovou dráhu, a tím byl Quentin Tarantino, s nímž natočil snímky Gauneři (Reservoir Dogs, 1991) a Pulp Fiction - Historky z podsvětí (Pulp Fiction, 1994).

Ze stejného období pochází i kreace ve filmu Jane Campionové Piano (The Piano, 1993) nebo film Ridleyho Scotta Thelma a Louisa (Thelma and Louise, 1992). Spolupráci s Campionovou si zopakoval v roce 1999 na snímku Jako dým (Holy Smoke).

Harvey Keitel patří k hercům, v jejichž filmografii jsou i filmy hollywoodského středního proudu: Ponorka U-571 (U-571, 2000), Červený drak (Red Dragon, 2002) či akční film Lovci pokladů (National Treasure, 2004). Bývá i oporou nezávislých snímků. Velmi často svou záštitou či produkčním podílem umožňuje mladým tvůrcům realizaci jejich filmů. Například s Wesem Andersonem herecky spolupracoval na filmech Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom, 2012) nebo Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel, 2014).

Související