Košile s dlouhým rukávem, kravata, sako. Práce v běžném pracovním oděvu manažerů, zaměstnanců poradenských firem či bank se v pětatřicetistupňových vedrech stává utrpením.

Z ankety Hospodářských novin vyplývá, že firemní směrnice na zaměstnance ve vedrech myslí a pravidla zmírňují. Ale i benevolence má své limity. "Silonky u žen nevyžadujeme, ale třeba pantofle patří podle nás k vodě, ne do práce − ať je horko, nebo ne," říká k pravidlům oblékání tisková mluvčí ČSOB Martina Slavíková.

Na rozdíl například od 90. let, kdy byla pravidla hlavně v mezinárodních firmách hodně přísná, se dnes spíše uvolňují. Pokud někdo pracuje v kanceláři větší firmy, je více než pravděpodobné, že v pětatřicetistupňovém vedru šéf mávne rukou nad otevřenými botami u žen či košilí s krátkými rukávy u mužů.

23 procent

firem v průzkumu webu Jobs.cz uvedlo, že v horkých dnech mají volnější dress code.

Obchodní zástupci a vysoce postavení manažeři, kteří se scházejí s klienty, ale na úlevy musí ve většině případů zapomenout. I při takzvaných "casual fridays", tedy pátcích, kdy je firemní dress code uvolněnější (pánové mohou například místo košil obléknout polo trička), musí být připraveni pro jednání s klientem.

"V kancelářích máme pro jistotu v záloze formální oblečení, abychom v případě nečekané schůzky byli vždy vhodně oblečeni," upozorňuje Hana Velíšková, šéfka personálního oddělení poradenské firmy KPMG. Jinak u nich i přes léto platí klasický formal business dress code. Ústupek pro extrémní teploty udělali ženám − pokud nemají jednání s klientem, nemusí nosit silonky.

Právě velké poradenské firmy či banky mívají pravidla přísnější. U vývojářských či IT firem si na oblékání tolik nepotrpí. "Jsou to většinou progresivnější firmy, základ jejich byznysu tkví více v technologiích než v jednání s lidmi," vysvětluje vedoucí komunikace portálu Jobs.cz Tomáš Dumbrovský.

I tak může být přístup indivi­duální. Zatímco ČSOB vydala o oblékání speciální brožuru a na toto téma pořádá i školení, Česká spořitelna nechává zaměstnancům volnost. Spoléhá na to, že sami dobře posoudí, co je vhodné a co ne. "Naše interní pravidla proto pouze určují, že by mělo oblečení působit seriózně a zohledňovat identitu zaměstnance, například věk," uvádí Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

Banka si totiž zpracovala průzkum, který ukázal, že sami ­klienti si přílišnou uniformitu a formálnost v oblečení zaměstnanců banky nepřejí.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Server Jobs.cz si nechal na téma letní oblékání v práci zpracovat před třemi lety průzkum mezi více než čtyřmi stovkami podniků. Ukázalo se, že jen u necelé čtvrtiny firem s pravidly pro oblékání je v horkých dnech dress code volnější.

Další pětina zaměstnavatelů v létě povolovala lehčí oblečení pouze pracovníkům, kteří nemají v daný den žádné jednání s klienty. Na 57 procent firem s pevným předpisem tenkrát odpovědělo, že svým lidem nepovolují žádné výjimky. Styl oblékání stanovují pro celý rok stejně, bez ohledu na počasí.

Dumbrovský je přesvědčený, že kdyby tentýž průzkum udělali letos, výsledky by se příliš nezměnily. "Je pravda, že v některých firmách se pravidla uvolňují. Zaměstnavatelé jsou vstřícnější, i kvůli situaci na trhu si pracovníky více hýčkají. Nějaký posun tam bude, ale určitě ne příliš významný," uvádí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru