Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) odhalil nedostatky u konzultačních, právních a poradenských služeb, za něž dal Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) přes 3,5 milionu korun. Někdy si je prý fond najímal na práci, kterou měl dělat sám. NKÚ to uvedl v úterý v tiskové zprávě o kontrole hospodaření fondu v letech 2011 až 2014.

Podle ministerstva dopravy ale není možné, aby fond při svém aktuálním personálním obsazení zvládl kontroly provádět sám.

"Fond má pouze dva interní právníky a rozděluje výdaje ve stovkách miliard korun. Je proto pochopitelné, že si na konkrétní a vysoce odborné služby najímal právní specialisty externě," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Fond ve zkoumaném období rozdělil příjemcům 240 miliard korun, kritizovaných 3,5 milionu tak tvoří podle ministerstva zanedbatelný zlomek výdajů. U všech těchto zakázek právníkům navíc fond kontroloval, zda ceny nepřevyšují cenu obvyklou, doplnil mluvčí.

Fondu vytýká NKÚ také to, že nedostatečně kontroloval, jak efektivně je vynaloženo 244 milionů korun, které rozdělil na příspěvcích na nové technologie.

Přínos nemohl podle NKÚ fond vyhodnotit, protože ho sledoval jen na základě toho, co mu posílali sami příjemci příspěvků.

Navíc po nich údajně nepožadoval, aby doložili, jak konkrétně se efekt takto vynaložených peněz z veřejných zdrojů projevil, třeba o kolik se díky nové technologii snížil hluk v okolí silnic. Příjemci příspěvků fondu popisovali přínosy jen obecně, třeba slovem "zlepšení".

Podle Neřolda ale není možné výsledek investic do inovativních technologií vyhodnotit okamžitě. Příspěvky na nové technologie jsou poskytovány teprve od roku 2012. Skutečný efekt přitom podle běžné praxe může být vyhodnocen až s odstupem tří až pěti let, kdy je již zřejmé, jak se technologie osvědčily v reálném provozu, reagovalo ministerstvo.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Pokud jde o výtky ohledně konzultačních, právních a poradenských služeb, zmiňuje úřad například to, že SFDI zaplatil 300 000 korun soukromé firmě za kontroly zadávacích řízení. Z dokumentů ale nelze určit podíl práce firmy a vlastního zaměstnance fondu dopravy.

"Faktury za tuto službu obsahovaly jen část rozpisu firmou vykonané práce, přestože firma měla doložit kompletní rozpis skutečně vykonané práce. Kontroly veřejných zakázek navíc spadají do běžných činností SFDI, tudíž je měl fond vykonávat sám," uvedl NKÚ.

Totéž podle NKÚ platí u soukromé společnosti, které SFDI zaplatil více než půl milionu za to, aby kontrolovala u Správy železniční a dopravní cesty dodržování zákona o veřejných zakázkách při zadávání tendrů.

"Na tyto konkrétní zakázky se přitom vztahovala výjimka z tohoto zákona. Kontrola jednoho zadávacího řízení stála necelých 23 000 korun, což je zhruba dvojnásobek oproti podobným kontrolám, které prováděla stejná firma u Ředitelství silnic a dálnic. Ani v tomto případě není možné určit podíl práce této firmy a zaměstnanců SFDI," dodal NKÚ.