Konica i Minolta jsou dvě legendární japonské značky úzce svázané se světem fotografie. Po svém spojení v roce 2003 se ale začaly čím dál víc orientovat na firemní klientelu, a to se svými tiskárnami a na ně napojenými síťovými službami. Tato strategie se teď výrazně promítne i do tuzemského byznysu − tokijská korporace kupuje českou softwarovou společnost Webcom, za níž stojí investoři Michal Zahradníček a Ivo Kristen. Cena transakce by se měla pohybovat mezi 400 a 500 miliony korun.

"Zájemců bylo v minulosti víc, ale vždycky to ztroskotalo na tom, že se nepotkaly naše a jejich představy o ceně," říká sedmačtyřicetiletý Zahradníček. Webcom existuje od roku 1998 a je jedním ze dvou výhradních distributorů obchodních systémů Microsoftu v Česku, zároveň patří k největším "resellerům" ve střední a východní Evropě.

Technologie z amerického Redmondu jsou ale jen základ, k němu společnost o 140 zaměstnancích vyvíjí ještě vlastní moduly. "Pro BMW dodáváme systém komunikace centrály s dealerskou sítí, aby byly servisy vozidel napojené na sklady, propojení zákazníka přes dealera na výrobu, zákaznický servis, funguje to ve většině zemí Evropy, ale i v Thajsku a Malajsii. Naším klientem je také Mercedes, DAF a v Česku dealerská síť Ford," vyjmenovává Zahradníček.

Webcom měl loni tržby 345 milionů a zisk před zdaněním a odpisy 50 milionů. Proč si ale specialistu na podnikové sítě kupují experti na tisk? "Mezi oblastí zaměřenou na práci s dokumenty a podnikovými informačními systémy existuje mnoho zajímavých synergií," vysvětluje šéf společnosti Konica Minolta v Česku Tomáš Bednář.

A Zahradníček jej doplňuje: "Pro Webcom by velká zahraniční expanze byla náročná, tahle cesta dává logiku. A pro nového majitele je to šance, jak stávajícím klientům nabízet nový typ služeb postavených na cloudové technologii."

Webcom, mezi jehož první zákazníky patřily na konci 90. let Žluté stránky, řetězec Mountfield či mexické telekomunikace, má momentálně asi 150 korporátních klientů, Konica Minolta je jen v regionu počítá na tisíce.

Bio start-up

Zahradníček a jeho dlouholetý investiční partner Ivo Kristen začínali s IT už v 90. letech. Postupně vybudovali jednoho z největších tuzemských prodejců počítačů, společnost BGS Levy. Kromě toho se hodně angažují v biomedicíně, firma PrimeCell se snaží vydělat na kmenových buňkách, s pomocí fondů EU také postavili v Ostravě výzkumné centrum 4MEDI.

A do propojování světa zdravotnictví s hi-tech hodlají dávat peníze i nadále. Stamiliony, které utrží za Webcom, chtějí použít mimo jiné na rozjezd start-upu, do něhož si z prodávané společnosti odvedou pár spolupracovníků.

"Láká nás oblast zvaná digital terapeutics. Je zřejmé, že lékař dnes pro stanovení správné diagnózy potřebuje mít na jednom místě mnohem více informací než jen obrázek z CT a výsledky z laboratoře. Má to velký potenciál, je ale třeba počkat, až se více rozvine poptávka. Do té doby chceme vyvinout mezinárodně uplatnitelné softwarové řešení," říká Zahradníček, který vydělal také na solárním boomu, loni prodal svůj podíl ve skupině Solar Group, jež sdružuje třináct fotovoltaických elektráren. 

On-line hotely

Projekty z oblasti biomedicíny a biotechnologií zabírají Zahradníčkovi hodně času, mimo jiné i proto, že část tuzemské vědecké komunity pohlíží na jeho aktivity hodně kriticky. Vedle toho ale muž, jehož majetek se počítá ve stovkách milionů, spřádá plány na expanzi ještě v jiném byznysu − v hotelech.

Jeho a Kristenova společnost Mikenopa se stará 160 hotelům po celém světě o jejich wi-fi připojení k internetu pro hosty. Teď k tomu ale přidává novou službu, které nahrává sílící hrozba kybernetické kriminality. Jde o to, že za poplatek je ve vybraných hotelech možné se připojit ke chráněnému, zabezpečenému webu. Jejich systém už pro své řetězce povolily třeba sítě Marriot či Hilton.

"Má to budoucnost, firmy jsou ochotné platit za to, že jejich lidé mají na služebních cestách opravdu bezpečné připojení," tvrdí Zahradníček s tím, že Mikenopa má po loňské akvizici ruské firmy 160 zaměstnanců a obrat přesahuje 100 milionů korun. "Do tří let bych chtěl, aby tržní cena společnosti byla kolem miliardy, teď to odhaduji na 150 milionů," naznačuje.

První velký hotel, který společnost získala, byl Hilton v pražském Karlíně. Od té doby pronikla do Ruska, Řecka, do Asie. Velké příležitosti se nabízí v Turecku, kde je sice spousta velkých hotelových komplexů, ale IT služby pro ubytované jsou tam na podstatně horší úrovni než v západní Evropě. Hlavní konkurencí jsou pak systémy koncernů AT&T či Swisscom.

Související