Rozšířit působnost slavného jazzového klubu Blue Note o další dvě pobočky se rozhodli majitelé společnosti Blue Note Entertainment Group v čele s jejím zakladatelem Dannym Bensusanem. Již v březnu 2016 otevřou jazzklub Blue Note v Pekingu a ve stejném roce vznikne také nový podnik v havajském Honolulu, jak informoval deník New York Times.

První Blue Note vznikl v New Yorku v roce 1981 a brzy se stal jedním z nejznámějších jazzových klubů na světě, kde vystupovali například jazzová zpěvačka Sarah Vaughanová, trumpetista a skladatel Dizzy Gillespie nebo pianista Oscar Peterson.

Zakladatel Danny Bensusan chtěl především vytvořit klub, který by muzikantům nejen umožnil vystupovat, ale také jim poskytoval zázemí. Postupem času vznikly další pobočky v Japonsku a Itálii. V Číně chce nyní společnost vytvořit nové kluby nejen v Pekingu, ale později také v Šanghaji a v tchajwanské metropoli Tchaj-Pej.

Podle Stevena Bensusana, syna Dannyho Bensusana a současného prezidenta Blue Note Entertainment Group, je Čína v současné době ideální oblastí pro rozvoj západní hudby. Velmi úspěšně se prý jazzová scéna rozvíjí například kolem pekingského podniku East Shore Live Jazz Café.

„V Číně došlo k velkému pokroku z hlediska muzikantství a množství originální hudební tvorby. Je tady hodně mladých hudebníků, kteří opravdu umí hrát a dobře rozumí hudebnímu jazyku,“ řekl New York Times americko-čínský saxofonista Lawrence Ku, který v Pekingu žil.

Díky otevření Blue Note by v Pekingu mohla přibýt celá řada koncertů i nových účinkujících. „Myslíme, že díky zprostředkování špičkových jazzových vystoupení můžeme podpořit růst místní jazzové scény i další generaci čínských jazzových muzikantů. To by navíc mohlo pomoci rozšířit povědomí a uznání jazzu mezi čínskými hudebními fanoušky,“ dodal generální manažer společnosti Winbright Culture and Media Bao Zhong Lun.

Blue Note na Havaji pak vznikne ve vyhledávané destinaci Outrigger Waikiki Beach Resort, kterou hojně navštěvují turisté z Japonska i Číny. Právě na nich bude havajský Blue Note zřejmě závislý.

Programově se pak klub bude více orientovat na havajskou hudbu, především na místní oblíbený styl zvaný slack-key guitar. Blue Note Hawaii by tak měl být ideálním místem například pro slavného havajského hráče na ukulele Jaka Shimabukura, který se inspiruje žánrem jazzové fusion a má široké publikum v Japonsku.

Podle Stevena Bensusana založení nových klubů rozšíří povědomí o jazzu mimo jiné mezi čínskými a japonskými posluchači, kteří by navíc při návštěvě New Yorku mohli zavítat také do místního Blue Note, stejně jako se to stalo po otevření podniků v Japonsku. „Jsem si jistý, že jakmile vybudujeme kluby v Číně, naroste počet čínských návštěvníků v New Yorku. A myslím, že obecně to pro jazz bude skvělá věc,“ myslí si Bensusan.

Další výhodou vzniku obou poboček je, že jazzoví muzikanti často hrají napříč kluby Blue Note v různých zemích. Například slavný pianista Robert Glasper, který se tento týden objeví v newyorské pobočce, si v červenci zahraje také v milánském Blue Note.