Podnikání japonské firmy Konica Minolta se už netočí jen kolem prodeje tiskáren a kopírek − zákazníci stále častěji vyžadují kompletní služby včetně správy elektronických dokumentů. Pro českou pobočku tak dnes platby za IT služby a pronájmy tvoří většinu tržeb. A proto v nich chce nadále posilovat.

Příjmy českého zastoupení Konica Minolta se loni držely na úrovni z předchozího roku a dosáhly 1,6 miliardy korun. Díky úsporným opatřením firmě téměř o polovinu narostl zisk na 84 milionů korun.

84 mil. Kč

činil zisk české pobočky Konica Minolta v loňském roce. Meziročně stoupl o 45 procent.

I když příjmy rostly jen mírně, postupně se mění jejich struktura. "Obrat se posunul více ve prospěch našich vlastních softwarových řešení a produktů na úkor jednorázových zakázek," říká šéf české pobočky Tomáš Bednář. "V klasické části byznysu, tedy tisku a službách přímo spojených s tiskem, bude růst jen minimální."

Navíc již dávno neplatí, že by si firmy velké multifunkční stroje kupovaly. "Typický obchodní model našich služeb je takový, že tiskárny pronajímáme. Měsíčně pak účtujeme firmám poplatek za používání našich strojů," popisuje ředitel. Nákup zařízení je podle něho velmi výjimečný a týká se jen specifických případů.

V rámci pronájmu navíc tiskárna komunikuje s centrálou, která v případě potřeby sama přivolá technika, jenž stroj udržuje a také doplní papír či toner.

Právě služby postavené nad tiskárnami skýtají podle Bednáře příležitost, kterou chce Konica Minolta nyní využít. "Rozšiřujeme balík služeb. Prvním krokem je správa dokumentů," říká.

Multifunkční kancelářská tiskárna sice bude dál centrem zájmu firmy Konica Minolta, ale její funkce se významně rozšíří. Firma dodává například aplikace, které skenované dokumenty rovnou převedou na textové soubory, zařadí je do archivu a propojí s dokumenty z dalších zdrojů.

"Prostor digitalizovat a zjednodušovat práci s dokumenty ve firmách je stále obrovský. Příležitost ale vidíme i v IT službách obecně, především u malých a středních firem. Chceme růst tím, že přidáváme další obory služeb," vysvětluje Bednář.

V rámci firmy již dříve vznikla i samostatná divize, která se přímo správou digitálních dokumentů zabývá a jejíž význam neustále stoupá. "Tržby za IT řešení a aplikace byly loni přes 100 milionů korun. Meziročně se v tomto ohledu naše prodeje zdvojnásobily," vypočítává Bednář. V rámci firmy už působí třicítka vývojářů, kteří se na vývoj služeb zaměřují. "U služeb navíc plánujeme rozšíření nákupem místních IT firem," dodává.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Posun ke službám posílila i reorganizace ve firmě. Zeštíhlil tak prodej produktů od partnerů ve prospěch vlastního vývoje. I to podle Bednáře vedlo k nárůstu zisku téměř na úroveň rekordního výsledku z roku 2012.

Kancelářský tisk nyní tvoří zhruba čtyři pětiny příjmů společnosti Konica Minolta v Česku. Zbytek pak pochází z prodeje větších produkčních strojů pro tiskárny a reklamní agentury. V tomto oboru firma drží na českém trhu nadpoloviční podíl. U černobílých zařízení pak dokonce přes tři čtvrtiny trhu.

Podle Bednáře navíc i přes neustálé předpovědi o konci papírového tisku pořád roste objem dokumentů, které se na strojích Konica Minolta vytisknou.

 
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru