Náklady na stavbu metra D z náměstí Míru do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že Praha znovu zvažuje zavedení automatického metra bez řidiče. Bude sice o dvě miliardy korun dražší, jeho provoz ale bude levnější.

Stavět se začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let. Metro D spojí centrum s jižní částí města.

Od plánu zavést dražší plně automatické soupravy vedení města před časem ale ustoupilo. Rada města schválila takzvaný kompatibilní systém, v rámci kterého by po nové lince metra jezdily běžné soupravy. "To chceme nyní změnit, a podle toho připravujeme dokumenty pro vedení hlavního města i dopravního podniku," řekl na finančním výboru zastupitelstva David Krása, ředitel firmy Metroprojekt, která trasu projektuje.

Dopravní podnik letos zadal vypracování studie, která možnost zavedení metra bez řidiče soupravy rozpracuje. Roční provozní náklady na automatický provoz jsou 558 milionů, běžné metro by ročně stálo 618 milionů, zaznělo na výboru.

Pražský dopravní podnik podle informací, které zazněly minulý týden na zastupitelském výboru pro dopravu, pokračuje ve výkupu pozemků, které jsou pro stavbu nezbytné. Prostřednictvím firmy Inženýring dopravních staveb (IDS) oslovil majitele většiny z 870 pozemků.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola. Trojkoalice, která v Praze tvoří koalici s ANO a ČSSD, bude podle zastupitelky Petry Kolínské (Trojkoalice/SZ) žádat architektonické soutěže na podobu nových deseti stanic metra D. "Město by nemělo opakovat chybu, která se stala u prodlouženého metra A," uvedla Kolínská na výboru. Krása na to reagoval prohlášením, že taková cesta "není příliš šťastná".

Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z EU.