Streamovací službu Soundcloud už hudebníci nebudou kritizovat za to, že jim neplatí. Jak informovala agentura AFP, představitelé Soundcloudu koncem minulého týdne podepsali smlouvu se společností Merlin, která sdružuje zhruba 20 tisíc nezávislých hudebních vydavatelství.

Těm bude nyní Soundcloud pokaždé, když si uživatelé na stránkách přehrají jejich písně, vyplácet blíže neupřesněnou částku. Merlin má na světovém digitálním trhu s hudbou podíl zhruba 10 procent a sdružuje vydavatelství Ninja Tune, Matador, Beggars Group, Merge, Domino či Warp Records. Skrze ně dnes vychází nové nahrávky Jacka Whitea, FKA Twigs, kapel Vampire Weekend a Arcade Fire, Toma Waitse, Bon Iver či Briana Ena.

Agentura AFP připomíná, že k dohodě dochází v době, kdy se Soundcloud chystá spustit svoji vlastní předplatitelskou službu. Stát by se tak mělo ještě letos – se vstupem na streamovací trh, který je v hudebním průmyslu dnes tím nejrychleji rostoucím, firma nechce dlouho čekat.

Aby ale na tomto trhu uspěla, bude potřebovat podporu nezávislých vydavatelů. Ti Soundcloudu v posledních měsících dávali najevo, že pro propagaci nových umělců raději využijí konkurenční službu typu Spotify, která jim za každé přehrání platila. Soundcloud to začíná dělat teprve nyní.

Peníze, které bude Soundcloud nezávislým vydavatelstvím vyplácet, pocházejí z vloni spuštěné reklamní služby On SoundCloud. Díky ní může portál na profilech svých partnerů zobrazovat a přehrávat reklamy. Podle deníku Guardian Soundcloud tímto způsobem od loňského srpna vyplatil partnerům přes 2 miliony dolarů.

Soundcloud v roce 2008 začali v Berlíně provozovat dva švédští designéři. Cílem webu bylo poskytnout hudebníkům platformu, skrze niž by mohli volně šířit své nahrávky. Největším úspěchem Soundcloudu se stala novozélandská teenagerka Lorde, která zde roku 2012 zveřejnila své první skladby včetně pozdějšího světového hitu Royals.

Dnes Soundcloud navštěvuje zhruba 175 milionů unikátních uživatelů měsíčně. „Komunita nezávislých vydavatelů dlouhodobě bere Soundcloud jako inovativní marketingový nástroj a platformu pro objevování nové hudby,“ uvedl ředitel služby Merlin Charles Caldas, který je prý na právě uzavřenou dohodu se Soundcloudem hrdý.

Caldas zdůraznil, že vydavatelům smlouva se Soundcloudem zaručuje lepší přehled o tom, kdo jejich hudbu poslouchá. Jednotlivá vydavatelství také získají přístup k nástroji, skrze nějž budou moci ze Soundcloudu odstraňovat skladby nahrané uživateli, kteří tím porušují copyright.

Vloni v listopadu Soundcloud podepsal dohodu s vydavatelstvím Warner Music – prvním a zatím jediným ze tří velkých hráčů na trhu. Doposud se Soundcloudu nepodařilo navázat spolupráci se Sony Music ani s největším světovým vydavatelstvím Universal Music.