Mnozí koncept big data nazývají novodobým buzzwordem, jak se na to díváte vy?

Nemyslím si, že se jedná o buzzword. V dnešní době jsou big data jedním z nedůležitějších trendů, které v ICT vidíme. Musíme si uvědomit, že zhruba každého jeden a půl roku se zdvojnásobí objem dat ve firmách. To znamená, že firmy stojí před problémem, jak si s tímto rostoucím objemem poradit, protože tuší, že se v nich skrývá velký potenciál, který zatím neumějí využít nebo ho využívají nedostatečně.

Z mého pohledu je problém v tom, že si pod pojmem big data většina lidí stále neumí nic moc představit. Řada laiků se nechá unést pouhým překladem a myslí si, že big data jsou definována jen objemem.

Rozdíl je někde jinde. Pod pojmem big data chápeme velké množství různorodých dat. Klíčové je, že si pod tím nemůžeme představit jen technologie, které informace zpracovávají, ale patří sem také schopnost v reálném čase získaná data vizualizovat, roztřídit a třeba ihned využít. To výrazně ovlivňuje manažerské rozhodování a obchodní procesy celkově.

Zdenek Panec (55)

vystudoval Strojí fakultu ČVUT v Praze. Ve společnosti SAP ČR pracuje od roku 2008.

Před příchodem do SAP působil na manažerských pozicích ve společnostech SAS Institute a Sybase ČR. Co do tematického zaměření se v dosavadní kariéře zabýval především problematikou Business Inteligence, datových skladů a souvisejících technologií.

Ve volném čase se věnuje rekreačnímu sportu, leteckému modelářství a poslechu moderní hudby.

Jak byste tedy jednoduše definoval koncept velkých dat? A proč dnes již nelze analyzovat "velká data" až dosud používanými metodami?

Velmi dlouho se o big datech jen mluvilo, ale bylo to v podstatě přešlapování na místě.

Původně se na ně nahlíželo jako na čistě technologicky poháněné řešení. Z našeho pohledu je důležitá právě ona analytická část a schopnost rychle získaná data analyzovat a výsledky vizualizovat ve formě, kterou lze okamžitě použít například pro úpravu obchodních procesů.

Právě zde je z mého pohledu ten zásadní rozdíl. Dnes není zpracování velkých dat chápáno jako prostředek, ale vlastně jako cíl, protože analýza již dokáže poskytnout relevantní informace.

V tom je největší rozdíl, dříve používané systémy dokázaly někdy data zpracovat, ale pak následovala zdlouhavá, často manuální analýza. Big data tak, jak je chápeme dnes, právě tento proces v podstatě odbourávají a data jsou nejen zpracována, ale rovnou analyzována a vizualizována.

A to vše třeba v reálném čase, takže například i velký logistický areál může mít v reálném čase velmi přesný přehled o tom, jak funguje odbavování zásilek. V případě potřeby pak mohou manažeři přijmout příslušná opatření dříve, než se objeví nějaký problém.

Celá řada firem stojí před problémem, jak optimalizovat své obchodní procesy. Mají k dispozici celou řadu různých typů číselných dat, informací z veřejných i privátních zdrojů nebo úložných kapacit. Nicméně spojit tato data do jediné analýzy bylo až doposud velmi obtížné.

Pokud nahlédneme do portfolia řešení SAP, který váš produkt je pro big data klíčový?

Z našeho pohledu jsou klíčové schopnosti in-memory platformy SAP HANA.

Právě ta je základním a ústředním článkem celého ekosystému big dat, který umožňuje organizacím přístup, ukládání a zúročení velkých objemů dat na podporu podnikatelského rozhodování v reálném čase.

Zrychlený přístupu k datům, které platforma SAP HANA přináší, je myslím primární. To, že manažeři nemusí na informace čekat dlouhé minuty či dokonce hodiny, ale mají je k dispozici v reálném čase, jim umožňuje změnit způsoby rozhodování.

Pokud si pomůžeme příkladem ze sportu, analytické nástroje založené na platformě SAP HANA využívá například tým F1 McLaren-Honda. V tomto sportu je rychlost rozhodování skutečně klíčová a sportovní ředitel tohoto týmu potvrzuje, že díky nasazení SAP HANA jsou schopni se i během závodu rozhodovat skutečně kvalifikovaně.

Ani konkurence se svými all-in-one řešeními, jako například Oracle, nespí. Můžete jednoduše popsat, v čem je vaše konkurenční výhoda?

Je logické, že každá společnost své produkty neustále vyvíjí. Samotný fakt, že přinesete na trh inovaci, vám nezajistí klid navždy. Myslím však, že naším největším trumfem je, že pouze platforma SAP HANA funguje jednotně ve všech klíčových oblastech procesu, ať již jde o aplikace, mobilní přístup, cloudová úložiště, databáze a technologie, a v neposlední řadě analytiku.

Jednoduše řečeno již není nutné mít pro každou fázi procesu jinou aplikaci - například čistě transakční aplikaci, analytickou aplikaci atd. Aplikace postavené na platformě SAP HANA nabízejí v daném kontextu jednotnou analýzu.

Zdenek Panec, key account manager společnosti SAP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K čemu vaši zákazníci používají platformu SAP HANA a jaké jim to přináší výhody?

Celosvětově platformu SAP HANA využívá více než 5800 firem z různých oborů - od těžkého průmyslu přes zdravotnictví, telekomunikace, bankovnictví až po maloobchod.

Z našich zkušeností se ukazuje, že přechod na tuto platformu zákazníkům umožňuje především začít pracovat s mnohem větší databází, čímž se daří právě odpovědět na požadavek zpracování rostoucího objemu dat ve firmách, a využívat přínosů v podobě efektivnější komprese dat a vyšší rychlosti analýzy.

To má konkrétní obchodní přínosy. Např. schopnost analyzovat až 40 miliard událostí za rok umožnilo výrobci pneumatik Pirelli vylepšit výrobní proces a prodloužit životnost jeho výrobků. Stejně tak Mitsui Knowledge Industry zkrátila s použitím technologické kombinace SAP HANA a systému Hadoop analýzu lidského genomu z několika dnů na 20 minut. A konečně holandská energetická a distribuční společnost Alliander investovala do inteligentních měřičů, které každých pět minut odesílají informace z obrovského množství senzorů na servery.

V minulosti analýza podobného množství dat trvala deset týdnů, a proto se prováděla jen jednou ročně. Se SAP HANA trvá maximálně několik dní, a není ji problém tedy dělat třeba každý měsíc.

Jak se platforma SAP HANA prodává u nás? Kolik máte v tuzemsku zákazníků a jakých? Můžete uvést nějaký příklad?

SAP HANA se v Česku prodává dobře, a to do malých i velkých firem; celkem platformu využívají na dvě desítky zákazníků.

Společnost Internet Mall využívá platformu SAP HANA pro optimalizaci logistiky, firmy GECO a Semantic Visions pro sémantické analýzy nestrukturovaných dat, respektive pokročilé analýzy textů a zpravodajských webů.

Další zákazníci tuto platformu používají pro zrychlení základního informačního systému SAP ERP, tedy vyměnili klasické relační databáze in-memory za databázi SAP HANA.

Které další oblasti jsou pro technologie big data nejvhodnější? Kde vidíte další uplatnění v České republice?

Využití big data je tak rozsáhlé, že v současné době již nelze vymezit vhodné a méně vhodné průmyslové oblasti.

Jednoznačně jasně patrný přínos je v odvětvích jako maloobchod, bankovnictví, telekomunikace apod. A nejde jen o průmysl v klasickém slova smyslu. Příkladem je zdravotnictví, automobilový průmysl, ale jak jsem již naznačil, platforma SAP HANA se uplatňuje i ve sportu.

Máme dokonce jeden velmi aktuální příklad. Kromě německé fotbalové reprezentace, týmu McLaren-Honda F1 a dalších využil řešení postavené na platformě SAP HANA, SAP Match Insight, český národní tým při mistrovství světa v hokeji. Analýza obrazových dat a jejich zpracování umožnila videotrenérům mnohem detailněji analyzovat hru našeho mužstva i jeho soupeřů. Díky automatické analýze si mohou trenéři například velmi jednoduše zobrazit jednotlivé herní situace.

Jakým směrem se budou technologie pro big data dále ubírat? Jaký vývoj můžeme očekávat v následujících dvou letech?

Vývoj jde tak rychle, že ho můžeme opravdu pouze odhadovat.

Co byste řekli na aplikaci pro smart phone, která za jízdy sleduje nečekané úhybné manévry vozidla - podobně jako i jiné příznaky rozbité vozovky - a data automaticky posílá městské správě komunikací, jež je schopna okamžitě zareagovat? Hudba budoucnosti? Nikoliv! Je to příklad reálného využití big data, které již funguje v americkém Bostonu.