Už za několik měsíců najdou obyvatelé a návštěvníci Prahy méně bezplatných parkovacích míst než doposud. Začne totiž rozšiřování zón placeného stání i do dalších městských obvodů, než je Praha 1, 2, 3 a 7, kde zóny začaly vznikat již v devadesátých letech minulého století.

Nové zóny mají vznikat prakticky na celém území Prahy, počítá se s částmi Praha 1 až 11, dále 13 a 18. Jejich konkrétní rozsah si ale určí samy městské části. Jednání o nových zónách začínají na magistrátu ve čtvrtek.

"Chceme vědět, jaký mají nové reprezentace městských částí postoj k připravovanému systému zón a jak jsou na jeho realizaci připraveny," řekl Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky se zodpovědností za dopravu. 

"Stanoviska chceme mít zpátky velmi rychle, nejpozději do dvou týdnů, abychom mohli pokročit dále. Zóny se totiž ještě musejí sladit s dalšími dopravními opatřeními a chystanými investicemi. Pokud nebudou napadena výběrová řízení neúspěšnými uchazeči, mohl by se pilotní projekt v částech Prahy 5 a 6 pro ověření technologií spustit již v létě," upřesňuje Dolínek.

Podle něho je také možné, že zóny nevzniknou ve všech městských částech, které tvoří širší centrum Prahy. Například Praha 10 dlouhodobě zřízení zón odmítá.

Více míst pro návštěvníky

Změní se i pravidla, kde a kdo může parkovat. Návštěvníci a obyvatelé jiných městských částí získají v nových zónách větší šanci na legální parkování. Z podmínek pro nového provozovatele parkovacích zón v Praze totiž vyplývá, že současný poměr 80:20 mezi modrými zónami pro rezidenty a dvěma zónami pro střednědobé a krátkodobé stání automobilů by se měl změnit zhruba na 50:50.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Těch padesát procent ale není dogma, jiná potřeba možností parkování pro návštěvníky je v sídlištní zástavbě, jiná v centru města," upozorňuje mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Barbora Lišková. 

Dnes se v praxi často stává, že v řadě ulic s nakreslenými modrými čarami jsou parkovací stání prázdná a kolem ulic označených oranžově a zeleně desítky minut krouží auta, jejichž řidiči marně čekají na místo.

Dosavadní zóny se zatím nezmění

Současné zóny, které se nacházejí v Praze 1, 2, 3 a 7, zatím zůstanou beze změny, protože smlouvy se stávajícími správci vyprší až za dva či tři roky. Až pak se budou moci pravidla změnit i v nich. Nyní existují tři barevná pásma - modrá pro rezidenty, oranžová pro stání do dvou hodin a zelená pro stání do šesti hodin. V nových zónách nahradí zelenou fialová, která bude pro rezidenty a návštěvníky, kteří potřebují zaparkovat maximálně na 24 hodin. Oranžová zóna bude nadále určena pro krátkodobé parkování, maximální doba se ale prodlouží na tři hodiny.

Provozovatelem nových zón se stane společnost Eltodo, která ve výběrovém řízení vypsaném ještě předešlým vedením Prahy uspěla s nejnižší nabídkou 488 milionů korun. Je to přibližně o 400 milionů méně, než kolik byla předpokládaná cena. Také ostatní uchazeči byli "levní" - maximální nabízená cena byla podle Liškové 654 milionů korun.

To, zda bude nakonec smlouva s Eltodem podepsána, zatím není jasné. Magistrát se totiž musí vypořádat se stížnostmi neúspěšných účastníků tendru. Od podpisu smlouvy má pak vítěz soutěže 90 dnů na to, aby spustil pilotní fázi nového systému zón placeného stání. Jako první by na řadu měl přijít Újezd v Praze 5 a okolí Vítězného náměstí v Praze 6. 

Celkově by jen v Praze 6, podle místostarostky Petry Kolínské, mělo být vybudováno přes pět tisíc parkovacích míst pro rezidenty, 4200 stání ve smíšené zóně a více než 700 pozic pro vozy parkující krátkodobě. Velký zájem o urychlené zavedení zón pak má také pátý a osmý městský obvod.