S privatizací je konec, rodinné stříbro zůstane doma. Ještě před několika málo týdny to hlásali politici z řecké krajně levicové strany Syriza, která letos v lednu ovládla všeobecné volby. Taková prohlášení jsou už pryč. Odmítavý postoj musel premiér Alexis Tsipras pod tlakem nesplacených dluhů změnit. Nyní se aténská vláda rozhodla opět rozjet pozastavenou privatizaci klíčového řeckého přístavu Pireus, který leží jen kousek od Atén.

Šanci mají Číňané

Řecká vláda zahraničním zájemcům nabídne 51procentní podíl v provozovateli přístavu, píše americký list The Wall Street Journal s odkazem na dobře informované zdroje. Během příštích pěti let pak nový majitel po splnění určitých podmínek, tedy pokud se zasadí o další rozvoj a expanzi přístavu, získá možnost postupně dokoupit ještě 16procentní balík akcií.

Předchozí konzervativní vláda přitom v privatizaci chtěla nabídnout hned 67procentní podíl.

51 procent

Takový podíl v přístavu Pireus prodá vláda. Nový majitel pak získá možnost postupně dokoupit v dalších pěti letech ještě 16procentní díl.

Během týdne by Atény měly firmám, které již dříve projevily o přístav zájem, zaslat žádost o podání nových nabídek. Nejvyšší šance má nyní čínská rejdařská společnost China Cosco Holdings. Ta už si v roce 2008 pronajala část přístavu na 35 let. Do jeho rozvoje pak vložila stovky milionů eur.

 

Což se vyplatilo. Mnozí odborníci označují přístav za ojedinělý ostrůvek růstu v Řecku. Řekové navíc doufají, že právě úspěšná transakce s firmou China Cosco by mohla posílit zájem dalších čínských společností i o další investice v Řecku.

Řecko zpět v recesi

Ekonomika se propadla

Neradostné vysvědčení včera vystavila Řecku Evropská komise. Ta uvedla, že řecká ekonomika v prvním čtvrtletí klesla o 0,2 procenta, zatímco v předchozím kvartále se snížila o 0,4 procenta. Země se tak dostala zpět do hospodářské recese.

Nezaměstnanost stoupá

Řecko má současně nejvyšší míru nezaměstnanosti v celé Evropské unii. V lednu podle statistického úřadu Eurostat dosáhla na 25,7 procenta. Bez práce je přes 50 procent mladých Řeků pod 25 let.

Jednání se protahují

Řecko se snaží přesvědčit své věřitele, aby mu vyplatili poslední část záchranného balíčku, tedy celkem 7,2 miliardy eur. Rozhovory se zasekly na otázce snížení důchodů a také reformě pracovního trhu. Ani jedna ze stran nechce nyní ustoupit, pokroky jsou jen pozvolné. Podle expertů je dohoda zatím v nedohlednu.

Vedle Číňanů má o Pireus zájem také společnost APM Terminals, jež spadá pod dánský přepravní podnik A.P. Moller Maersk, či také Ports America ze Spojených států. Kolik peněz prodejem vláda získá, není prozatím jasné.

Privatizace mají zelenou

Přístav Pireus prý nebude jedinou položkou na seznamu společností, které Řekové zřejmě v budoucnu nabídnou novým majitelům. Dohoda mezi vládou a ministry financí eurozóny opět oživí zmrazené privatizace, píše řecký deník Kathimerini. Právě s ministry financí vláda nyní vyjednává o balíku reforem. Bez něj Řecku věřitelé neuvolní poslední část ze záchranného balíčku, tedy 7,2 miliardy eur. Ministr financí Janis Varufakis už přiznal, že zemi rychle dochází finance, a proto je nutné dohodu o uvolnění těchto peněz uzavřít co nejdříve.

Které další podniky by Atény mohly prodat, aby alespoň z malé části naplnily prázdnou státní kasu? Konkrétně se jedná o sedm privatizačních projektů. Vedle zmíněného přístavu Pireus vláda hodlá prodat také tamního provozovatele plynovodů Desfa, železniční společnost Trainose, přístav v Soluni či koncese na využití 14 regionálních letišť.