Vývoj na bankovním trhu je velmi dynamický. To, co dříve trvalo řadu let, se v současné době mění během měsíců, někdy dokonce i týdnů. Nabídka bank, které působí v České republice, patří přitom v Evropě až na malé výjimky ke špičce, tvrdí ředitel pro finanční instituce IBM Česká republika Roman Mentlík.
Podle Mentlíkova názoru je to dáno především tím, že po listopadu 1989 banky začínaly prakticky od nuly, a získaly proto nejmodernější technologie, které byly tehdy k dispozici. Z hlediska nabídky produktů a služeb pro běžné klienty jsou na tom tedy české banky lépe než německé nebo rakouské. V oblastech, jako je například privátní bankovnictví, se ovšem mají od německých nebo rakouských bankéřů stále co učit.
Jinak je tomu ovšem nadále v případě poplatků. Některé banky sice klientům vedou účty zdarma, podle Mentlíka však nadále patří poplatky, které platí čeští klienti za bankovní služby, k jedněm z nejvyšších v Evropě. Potvrzuje to ostatně i struktura zisku bankovních domů, jež působí na českém trhu.
Mentlík předpokládá, že se ještě více rozšíří on-line komunikace bank se zákazníky a umožní jim řídit jejich aktivity podle okamžitých potřeb klientů. Proto by mělo dojít k velkým změnám v zabezpečení výpočetní techniky.
Při přechodu na on-line komunikaci se totiž v poslední době objevil velký počet hrozeb. Ty podle některých názorů dokonce mohou utlumit zájem klientů o tento způsob komunikace s bankou. Mentlík si to ale nemyslí.
„Nechci nikomu dělat propagaci. Řešením ale může být například produkt, který nedávno představila Komerční banka. Jde o software, na jehož vývoji se podílela IBM,“ upřesnil Mentlík. Klient si může tento bezpečnostní software zdarma stáhnout na webu banky a podstatně tak zvýšit ochranu svého počítače před zneužitím.
Jde vlastně o změnu filozofie. Dosud se totiž banky snažily maximálně chránit vlastní systém. Nejslabším článkem řetězu je ovšem jejich zákazník, který se do internetového bankovnictví hlásí z mobilního telefonu, internetové kavárny nebo přes veřejnou wi-fi síť.
Málokdo si ale uvědomuje, že přihlášení do bankovního systému přes veřejnou síť představuje stejné riziko, jako kdyby rozdal kdekomu výpisy ze svého účtu s on-line přehledem realizovaných transakcí.
„Očekávám proto velký posun v zabezpečení u klientů bank. Ty by jim měly zpřístupnit systém nebo řešení, díky němuž se budou pohybovat v bezpečném prostředí a provádět transakce bezpečným způsobem. Pro banky je ostatně toto řešení paradoxně jednodušší a levnější, než když budou vymýšlet stále nové firewally, které je možné – zjednodušeně řečeno – při krádeži klientovy identity snadno překonat,“ uzavírá Mentlík.